Reslundh

2019-02-28 -- 2019-03-14 Kambodja - Vietnam

2019-02-28 Istanbul

Vi lyfte från Landvetter flygplats klockan 18.30, en timme försenade. Nästan framme i Istanbul började planet gå i cirklar ovanför Svarta havet i en timme innan vi landade på Attatürk, klockan 23.50 lokal tid.  Men det är lugnt för planet till Bangkok går inte förrän 01.50. På bilden syns Istanbul under inflygningen.

You suck: This was the ideal pedophile vacation!

2019-03-01 Chantaburi - soppa i kokosnöt.

Flygresan från Istanbul till Bangkok var tröttsam för det var småturbulens nästan hela tiden så det gick inte att sova. Resan blev dessutom en timme längre för planet fick gå söder om Pakistan på grund av konflikten med Indien.När vi landat i Bangkok och tagit oss igenom passkontrollen åkte vi vidare till den lilla staden Chantaburi där vi övernattade. Till middagen serverades olika små Thairätter, bla soppa i urgröpt kokosnöt.

2019-03-02 Chantaburi - Kinesiskt buddhisttempel

På morgonen gick vi en liten promenad i Chantaburi. Vi besökte först ett litet kinesiskt buddhisttempel. Buddhismen i Thailand och Kina tillhör olika grenar.

2019-03-02 Chantaburi - Katedralen

Katedralen i Chantaburi är den största i Thailand och den är byggd i gotisk stil.

2019-03-02 Chantaburi - Floden

2019-03-02 Chantaburi fruktmarknad - Durian

På vägen ut från Chantaburi stannade vi vid en fruktmarknad. Frukten durian sägs lukta helvetisk men smaka himmelsk. Vi provsmakade, lukten var svavelosande men den smakade ganska bra.

2019-03-02 Battambang - Franske guvernörens palats

Från Chantaburi åkte vi till gränsen mellan Thailand och Kambodja. Passkontrollen för utresa ur Thailand gick relativt smärtfritt medan inresan i Kambodja var mer komplicerad. För att få visum till Kambodja behövde vi fylla i två blanketter och bifoga ett medhavt passfoto. Visumet kostade 35 US dollar. Med visumet i handen gick vi sen till passkontrollen och fick en massa stämplar i passet innan vi släpptes in i Kambodja. Samtidigt bytte vi dessutom buss och lokal guide. Hela proceduren tog bara en timme.

2019-03-02 Sampeou - Killing Caves

Under de Röda Khmerernas skräckvälde, som varade från 1976 till 1979, mördades 1,7 miljoner människor. I Sampeou torterades och massavrättades omkring tiotusen. De döda kropparna kastades ner i grottorna på berget Sampeou. Grottorna är nu ett minnes märke över de döda.

2019-03-02 Killing Caves - Liggande Buddha

2019-03-02 Sampeou - Fladdermöss

Inte långt från Killing Caves ligger en grotta i vilken det bor miljontals fladdermöss. Strax före klockan sex började dom flyga ut ur grottan i en böljande ström. När vi tittat i tjugo minuter gick vi därifrån och då flög det fortfarande ut fladdermöss.

2019-03-03 Wat Banan - Trappan

Wat Banan är ett tempel som ligger uppe på en kulle. En trappa med 358 trappsteg i lateritsten leder upp till templet. Trappräckena är utformade som en långa kobror som vaktar trappan på båda sidor. Templet byggdes på mitten av 1100 talet och det utökades och ändrades omkring 1200 av kung Jayavarman VII.

2019-03-03 Wat Banan - Tempelområdet

Tempelbyggnaderna är numera ruiner.

2019-03-03 Wat Banan - Reliefer

De flesta relieferna är vandaliserade av konsttjuvar.

2019-03-03 Stung-Sangke

Floden Stung-Sangke rinner genom Battambang. Vi åkte en liten tur på floden i en mycket primitiv båt. Eftersom det är torrperiod så var vattenståndet mycket lågt. Flodbankarna höjde sig fem till tio meter över floden. Floden var mycket smutsig, men trots det så badade barnen i den. Det fanns även många små fiskodlingar där. Husen som låg uppe på flodbankarna var byggda av korrugerad plåt och runtomkring husen såg det mycket skräpigt ut.

2019-03-03 Battambang - Buddhisttempel

När vi gått av båten och klättrat uppför flodbanken möttes vi av ett buddhisttempel som i alla sin prakt stod i bjärt kontrast mot det vi sett under flodfärden. Vi åt lunch med flera smårätter på en khmerisk restaurang i Battambang sedan väntade en lång bussfärd till staden Siem Reap vid sjön Tonle Sap.

2019-03-04 Siem Reap - Tuctuc

Idag har vi kommit till resans främsta mål. Vi ska besöka tre tempel i Angkorområdet: Angkor Thom, Ta Prohm och Angkor Vat. Vi åker med tuctuc mellan templen.

2019-03-04 Angkor Thom - södra porten

Angkor Thom var den sista huvudstaden i Khmer-riket. Den etablerades av kung Jayavarman VII i slutet på elvahundratalet. Den täcker en yta om 3x3 kilometer. I mitten av staden ligger Jayavarmans statstempel Bayon. På bilden syns bron som leder över vallgraven till Södra porten. Bron vaktas av andar och demoner.

Övre delen av södra porten till Angkor Thom.

2019-03-04 Angkor Thom - Bayontemplet

Det höga tornet ligger centralt i templet och symboliserar himmelsberget Meru.

2019-03-04 Angkor Thom - relief

Det fanns långa väggar med reliefer som beskriver krigen mellan Khmererna och Chamfolket.

2019-03-04 Angkor Thom

2019-03-04 Angkor Thom - ansikten i relief

Hela Bayontemplet är fyllt av stora ansikten i relief.

2019-03-04 Angkor Thom - Elefantterrassen

Den trehövdade elefanten Airavata är, inom hinduismen, guden Indras riddjur.

2019-03-04 Ta Prohm

Ta Prohm är ett buddhisttempel som byggdes av Jayavarman VII i början av tolvhundratalet. Vid utgrävningarna av templet lät man många stor träd, som växte i och på templet, vara kvar för att visa hur naturen tagit över.

2019-03-04 Angkor Vat

Hela förmiddagen gick åt för besöken av Angkor Thom och Ta Prohm. Efter lunch var det dags att besöka Angkor Vat som är det mest berömda templet i Angkorområdet. Templet uppfördes av kung Surayavarman II under början av elvahundratalet som ett Hinduiskt tempel tillägnat guden Vishnu. En vallgrav och yttre mur omsluter templet. Muren är 2024 gånger 802 meter lång med en höjd av 4,5 meter. Angkor Vat föreställer det hinduiska universumet med de centrala tornen representerande det heliga berget Meru, de yttre murarna bergen som omger världen och vallgraven oceanerna där bortom.

2019-03-04 Angkor Vat - Buddha i centraltornet

En brant trappa med 47 trappsteg ledde upp i de fem tornen. I centraltornet stod Buddha och väntade på oss.

2019-03-04 Angkor Vat - utsikt från ett av tornen

2019-03-04 Angkor Vat - Övre delen av cetraltornet

2019-03-04 Angkor Vat

2019-03-05 Tonle Sap

Dages utflykt gick till Tonle Sap (Stora Sötvattensjön). Bussen stannade i byn Kampong Khleang. Sista sträckan av vägen var bara tillplattad sjöbotten. Tonle Sap har sitt utlopp i floden med samma namn och den möter Mekongfloden vid huvudstaden Pnohm Pen. Under torrperioden november till april rinner floden Tonle Sap från sjön till Mekongfloden men under monsunregnen stiger Mekongfloden så mycket att flödet i Tonle Sap floden vänder och går baklänges in i Tonle Sap sjön. Den breder då ut sig på en yta som är fyra fem gånger större än under torrperioden. Nivån i sjön stiger fyra till sex meter därför står alla hus vid och i sjön på höga styltor. Vissa hus är flytande.

2019-03-05 Tonle Sap - Kampong Khleang

Från Kampong Khleang slingrade sig en smal vattenled ut till själva sjön. Vi kunde se på märken på styltorna hur högt vattnet stiger under monsunen, en knapp meter från golvet.

2019-03-05 Tonle Sap

Vi tillbringade hela båtfärden på båtens tak, de flesta andra föredrog att sitta under taket.

Ute på sjön låg en by av flytande hus.

Sjön är så grund att propellern är syns ovan vattenytan.

Flytande skola.

2019-03-05 Tonle Sap - Kampong Khleang

2019-03-05 Busstopp

På vägen tillbaka till Siem Reap stannade bussen vid vägkanten. Där fanns flera stånd där man sålde klibbigt ris med kokossmak bakat inuti bambustav. Det smakade sådär.Vi steg av bussen vid gamla marknaden där vi åt lunch och handlade. Det gick att pruta ner till en tredjedel av angivet pris. När vi handlat färdigt åkte vi tuctuc tillbaka till hotellet och tillbringade resten av eftermiddagen vid poolen.

2019-03-06 Jayavarmans VII bro

På väg från Siem Reap stannade vi vid Jayavarmans bro som byggdes på slutet av elvahundratalet och den används än idag. Lateritsten har använts som byggnadsmaterial. Vår buss körde över den.

Den mytiska ormen Naga vaktar på båda sidor och i båda ändar.

2019-03-06 Busstopp

Vid en rastplats fanns detta fina andehus. De står utanför varje boningshus och skyddar mot andar så att de inte ska bosätta sig inne i husen där man bor utan stanna i andehusen. Man lägger ut godsaker till andarna så att de ska trivas och stanna kvar i andehusen.

2019-03-06 Skuon - Spiderville

Tredje stoppet på dagens resa var i Spiderville. Här klättrade spindlarna på oss.

Det fanns många olika friterade insekter att smaka på, tex så smakade kackerlackans ben ganska gott.

Här är ett bra utbud på friterade insekter: spindlar, gräshoppor, larver, kackerlackor mm.

2019-03-06 Pnohm Pen - Cykeltaxi genom stan

Det var en lång bussresa idag. Vi åt en sen lunch innan vi fortsatte till hotellet i Pnohm Pen. När vi checkat in och installerat oss på hotellet åkte vi cykeltaxi genom staden.

2019-03-06 Pnohm Pen - Takbaren på FCC

Efter cykelturen var vi rätt torra i halsen så vi gick upp på Foreign Correspondents Centers takbar. Här satt utrikeskorrespondenterna förr i tiden och knackade på sina skrivmaskiner. Vi satt alldeles ut till kanten och hade fin utsikt över mötet mellan floderna Tonle Sap och Mekong.

2019-03-07 Dödens Fält

Hela förmiddagen var dyster. Vi ägnade den åt de Röda Khmerernas fasansfulla dåd på den egna befolkningen. Röda Khmererna är särskilt ihågkomna för att ha legat bakom det fasansfulla folkmordet som begicks i Demokratiska Kampuchea. Sammanlagt ska runt 2 miljoner människor ha dött av undernäring, tvångsarbete under ett försök att reformera landets jordbrukspolitik, samt på grund av bristande sjukvård, tortyr och avrättningar, vilket motsvarade drygt en femtedel av landets befolkning. Första besökte vi ett av de många Dödens Fält som de Röda Khmererna använde som avrättningsplatser. På detta Dödens Fält har man funnit 8900 kroppar i över 100 massgravar. Stupan som syns på bilden är ett minnes märke över de oskyldigt avrättade.

Under de Röda Khmerernas skräckvälde avrättades även barn på det mest bestialiska sätt. Banden i olika färger som hänger på trädstammen är buddhistiska välsignelse band.

Man kunde köpa en blomma och en rökelsepinne för en halv dollar. Blomman och rökelsepinnen placerade man sedan framför stupan för att hedra de döda.

2019-03-07 Dödens Fält

Vi lämnade Dödens Fält och fortsatte mot ett av Röda Khmerernas fängelse, som nu är ett museum, inne i Pnohm Pen. Här torterades fångarna tills de erkände brott som de inte begått. När de skrivit på bekännelsen transporterades de ut till Dödens Fält för avrättning. Närmare helvetet på jorden kan man nog inte komma.

2019-03-07 Bensinflaskor

När vi ätit lunch och skulle stiga på bussen gick vi förbi ett litet stånd med flaskor fyllda med bensin. Flaskorna har tidigare innehållit Coca Cola, Wiskey o.dyl. Vi har sett få bensinstationer men många flaskstånd med bensin.

2019-03-07 Kungliga Palatset - Tronsalen

Eftermiddagssolen stekte när vi besökte det kungliga palatset i Pnohm Pen. Enligt lokalguiden var det 41°C i skuggan. Palatsområdet är 430x400 meter stort och där finns ett flertal byggnader.

2019-03-07 Kungliga Palatset i Pnohm Pen

2019-03-07 Kungliga Palatset - lyckofärg

Klädkoden i palatset följer veckodagarna. En lyckofärg för varje dag.

2019-03-07 Kungliga Palatset - Stupa

Stupa där nuvarande kungens farfars far ligger begravd.

2019-03-07 Kungliga Palatset - Silverpagoden

Silverpagoden kallas så för att golvet är täckt med 5329 silverplattor som väger 1 kg styck. Inuti silverpagoden finns en benrelik från Buddha, en Buddha i rent guld som väger 90 kg, en Buddha i jade och mycket annat dyrbart. Fotografering förbjudet!

2019-03-07 Pnohm Pen - Prins Sihanouk

Från kungliga palatset valde vi att promenera tillbaka till hotellet. På vägen kom vi förbi två monument. Det närmaste är en hyllning till förre prins Sihanouk. Det längre bort är självständighetsmonumentet.

2019-03-07 Pnohm Pen - Tonle Sap floden

På kvällen gick vi på strandpromenaden längs Tonle Sap. Imorgon åker vi båt till Vietnam.

2019-03-08 Pnohm Pen - Chau Doc

Idag åker vi båt på Mekongfloden från Pnohm Pen i Kambodja till Chau Doc i Vietnam. Färden beräknas ta 5 timmar med utpassering ur Kambodja och inpassering i Vietnam.

2019-03-08 Mekongfloden i Kambodja

2019-03-08 Mekongfloden i Vietnam

2019-03-08 Chau Doc

Vårt hotell ligger strax utanför Chau Doc uppe på ett berg med fin utsikt över risfälten. Efter den långa båtfärden var det skönt med ett dopp i poolen.

2019-03-09 Chau Doc - Cykeltur

Klockan åtta startade vår cykeltur utanför Chau Doc.

2019-03-09 Cykeltur - risfält

Risfältet är gult vilket betyder riset är moget att skörda.

2019-03-09 Cykeltur - Moget ris

2019-03-09 Cykeltur - Vattenhyacinter

Vissa ställen av floden var helt igenväxt av vattenhyacinter.

2019-03-09 Cykeltur - risfält

2019-03-09 Cykeltur - Vattenliljor

2019-03-09 Cykeltur - landskap

2019-03-09 Cykeltur - snigelägg och gräshoppa

Snigelägg äts som kaviar.

2019-03-09 Cykeltur - Lotusblommor

2019-03-09 Cykeltur - Lotusblomma

2019-03-09 Cykeltur - Buddhisttempel

Chua Huynh Dao.

2019-03-09 Cykeltur - Marknad i Chau Doc

Vi avslutade cykelturen på marknaden i Chau Doc. Inne i marknaden var det trångt och varmt. Man fick hoppa undan när det kom en moped körandes. Det luktade mycket fisk. Eftermiddagen har vi tillbringat vid poolen.

2019-03-10 Chau Doc

Utsikten när vi åt frukost kunde vi inte klaga på.

Efter frukost.

2019-03-10 Chau Doc - båtutflykt

Utflykt på några av Mekongflodens många armar.

2019-03-10 Mekongfloden - fören på båten.

2019-03-10 Mekongfloden - Chamfolket

Vi gjorde ett strandhugg vid en av Chamfolkets (ättlingar till samma Chamfolk som beskrivs i relieferna i Angkor Thom) byar. De är de enda muslimerna i Vietnam.

Hus i chamfolkets by.

Leden mellan flodstranden och byn var ganska smal och ranglig.

2019-03-10 Mekongfloden - Fiskare

2019-03-10 Mekongfloden - hus på styltor

Eftersom Mekongfloden stiger flera meter under monsunen står husen längs floden på styltor.

2019-03-10 Mekongfloden - Vattenhyacinter

2019-03-10 Krokodolfarm

På väg från Chau Doc till Can Tho (med buss) stannade vi vid en krokodolfarm. Här föder man upp krokodiler för skinnets skull men också för att äta.

Vi åt lunch på krokodolfarmen och på menyn stod bla grillat krokodillkött. Om man önskade kunde man få en drink från en flaska som innehöll en kobra. Vi avstod från drinken men åt krokodilköttet.

2019-03-10 Can Tho

Vi kom fram till Can Tho vid fyratiden. Gatan utanför hotellet är en lokal marknad där allehanda grönsaker och fiskar är till salu. Folk kom på mopeder, stannade, köpte något och fortsatte vidare. Det finns 31 miljoner mopeder i Vietnam.

2019-03-10 Can Tho - Ho Chi Minh

Vi gick en liten tur i stan. I en park alldeles ut till floden stod en jättestaty av Ho Chi Minh. Många unga vietnameser var ute i parken och fotade sig själva och varandra. På vägen tillbaka till hotellet började det bli mörkt så en nattmarknad som vi gick förbi hade precis öppnat. Vi köpte inget där men väl på en annan marknad strax intill.

2019-03-11 Can Tho - Flytande marknad

Kvart över fem ringde klockan för idag ska vi besöka en flytande marknad. Där handlas det med frukt och grönt av allehanda slag. Innan vi gav oss av till båten hann vi med att äta en frugal frukost.

Högst upp på bambupinnen i fören visas vilken vara båten säljer. På den här båten är det vattenmeloner.

Här har man köpt ananas.

2019-03-11 Can Tho - Flytande marknad

Båt fullastad med pumpor till salu.

2019-03-11 Can Tho - Flytande bensinstation

Vad vore en flytande marknad utan en flytande bensinstation?

2019-03-11 Can Tho - Flytande hus

På vägen tillbaka till hotellet mötte vi flera sådana här husbåtar.

2019-03-11 Can Tho - Vårt hotell

Den höga vita byggnaden är vårt hotell som ligger mitt i ett lokalt marknadsområde.

2019-03-11 Can Tho - lokal marknad

På gatan utanför vårt hotell var den lokala marknaden i full gång när vi återvände från den flytande marknaden.

2019-03-11 Can Tho - Utsikt från hotellets tak

Innan avresan till Saigon åkte vi upp på hotellets takterrass för att få en vy över Can Tho.

2019-03-11 Lunch mellan Can Tho och Saigon

Till lunch fick vi bla drakägg: stekt klibbigt ris i form av en boll. Saigon är numera omdöpt till Ho Chi Minh City.

2019-03-12 Cu Chi tunnlarna

Hela dagen har vi ägnat åt Vietnamkriget. Först besökte vi Cu Chi tunnlarna som började grävas ut redan 1949 under Indokinakriget (1946-54) då Vietnameserna frigjorde sig från Frankrike. Tunnlarna omfattade då 50 kilometer. Under kriget mellan Nord- och Sydvietnam (Vietnam kriget,1959-73) utökades tunnelsystemet till 250 kilometer. Tunnlarna användes av Vietkongguerillan (FNL), som var allierad med Nordvietnam, för att anfalla mål i Sydvietnam. På bilden syns en hacka som använts för att gräva och en korg för att bära ut den utgrävda jorden.

Principskiss. Tunnlarna var i flera nivåer och ledde till underjordiska rum där guerillasoldatetna vistades. Vissa tunnlar ledde ut till Saigon floden.

Ingångarna till tunnlarna var mycket trånga. För de småväxta vietnameserna var det lätt att ta sig in, men för de amerikanska soldaterna, som stred på Sydvietnams sida, var det svårare. Även tunnlarna var trånga.

Vietkongsoldat.

Vietkongguerillan hade nästan inga egna vapen. Man återvann krut från odetonerade amerikanska bomber. De här stridsvagnen oskadliggjordes med en bomb tillverkad av återvunnet krut.

Utgrävning pågår.

2019-03-12 Cu Chi tunnlarna

Vietkongsoldaterna tillverkade sandaler av gamla bildäck.

Vi fick gå ner i tunnlarna. In och utgångarna var turistanpassade men själva tunnlarna var så trånga att vi fick krypa på alla fyra.

2019-03-12 Saigon - posthuset

På återresan stannade vi vid det gamla posthuset.

Interiör. Ho Chi Minh hänger längst bort på väggen.

2019-03-12 Saigon - Notre Dame

Katedralen Notre Dame ligger bredvid posthuset. Jungfru Maria står staty framför.

2019-03-12 War Remnants Museum

War Remnants Museum är ett museum som dokumenteterar Vietnamkrigets fasor och förödelse i bild och text. Amerikanerna släppte 7,5 miljoner ton bomber över Nordvietnam, nästan fyra gånger så mycket som under andra världskriget. Amerikanerna sprutade växtgift innhållande dioxin (agent orange) över åkrar och skogar. Dioxinet tog inte bara död på växtligheten utan orsakade fruktansvärda fosterskador. På bilden syns en staty kallad: Mother. Den är gjord av splitter från amerikanska bomber.

2019-03-12 Saigon - rusningstrafik

Vi hamnade med vår buss i rusningstrafiken i Saigon som är något alldeles obeskrivlig. Det vimlar av mopeder som kör vilt åt alla håll. Det kör till och med på trottoarerna. Bara i Saigon finns det 7,5 miljoner mopeder.

2019-03-13 Hemresa

Fjorton dagar går fort så idag är det dags för hemresa. Nu kl 20.30 sitter vi på flygplatsen i Saigon och väntar på att få gå ombord på planet till Istanbul. Om tidtabellen håller lyfter vi om en dryg timme sen har vi nästan tolv timmars flygning till Istanbul.