Julmarknad vid Kaiser Wilhelms Minneskyrka

Vi lyfte från Landvetter en timme försenade på grund av snöproblem i Berlin. När vi landade på Berlin Tegel klockan ett snöade det fortfarande. Vi köpte Berlin Welcome Card för 72 timmar. Med det får man åka buss, Ubahn och Sbahn så mycket man orkar. Från flygplatsen åkte vi buss X9 till Zoo och därifrån buss 100 till hotellet på Kurfutstenstrasse 78.
När vi installerat oss gick vi till den närmaste julmarknaden vid K.W. Minneskyrka. Vi åt currywurst och drack glühwein mit schuss därtill.

Kurfutstedamm

Det snöade hela eftermiddagen och kvällen. Efter julmarknaden gick vi en shoppingtur på Kurfutstendamm. Vi blev rätt trötta i benen så vi tänkte åka en liten bit med Ubhan. Tyvärr var destinationen "Nicht Einsteigen", så vi fick fortsätta att gå. Innan vi gick tillbaka till hotellet åt vi på en liten restaurang. Rumpsteaken var mör som smör.

Brandenburger Tor

Efter en synnerligen bastant frukost åkte vi Ubahn och Sbahn till Brandenburger Tor. Inte för det har någon betydelse, men Ubahn gick ovan jord och Sbahn under.

Denkmal fur die ermordeten Juden Europas

Intill Brandenburger Tor ligger en minnesplats över judarna som mördades under andra världskriget. Det består av 2711 gråa betongblock i olika storlekar på en yta motsvarande tre fotbollsplaner. Dysterheten lättades lite av att blocken var täckta med snö.

Dem Deutschen Volke

Der Reichtag ligger också i närheten av Brandenburger Tor och det finns en stor glaskupol längst upp. Det snöade och var ganska dålig sikt så vi avstod från att gå upp i kupolen eftersom utsikten var begränsad.

WeinachtsZauber Gendarmenmarkt

Från riksdagshuset gick vi till Unter den Linden och vidare till julmarknaden Gendarmenmarkt, som ligger mellan franska och tyska katedralen. Den är den mest exklusiva (=dyraste) i Berlin. Vi stärkte oss med glühwein och tittade på väldigt fina saker tillverkade av hantverkare och konstnärer.

Slottsbron med domen och tv-tornet i bakgrunden

Vi lämnade Gendarmenmarkt och fortsatte längs Unter den Linden, över Slottsbron, förbi Operan och Domen och vidare till julmarknaden vid Rotes Rathaus. Här åt vi en Krakauer Wurst med glühwein. Därefter fortsatte vi till Gallerian vi Alexanderplatz. Här handlades det en del.

Julmarknad vid Alexanderplatz

Innan vi åkte med U2 tillbaka till hotellet gick vi en runda på julmarknaden vid Alexanderplatz. Här drack vi inte glühwein. När vi kom till hotellet klockan halv fem hade vi varit ute på tur i drygt sex timmar.

Keiser Wilhelms Minneskyrka

När vi vilat benen gick vi till julmarknaden vi Keiser Wilhelms Minneskyrka. På dagen ser kyrkan ut som ett betongblock utifrån, men på kvällen lyser den alldeles blå. Vi åt Grünkohl & Knacker.

Berliner Mauer

Berlinmuren restes i början av 1960-talet och den föll den 9 november 1989. En 1,3 km lång bit av muren finns kvar längs floden Spree nära Ostbahnhof. Vi åkte U2 till ändststionen och gick en promenad längs muren. På västsidan av muren ser man den ursprungliga grafittin medan den östra sidan är målad av olika konstnärer.

Nefertiti

Från muren åkte vi Sbahn till Alexanderplatz och gick till Neues Museum som ligger på Unter den Linden vid Domen. Museet innehåller numera bland annat det egyptiska museet. Det är hundra år sedan man fann bysten av Nefertiti och därför var där en speciell utställning. Nefertiti = Den sköna har anlänt.

Sista julmarknadsbesöket

Innan vi tog bussen till flygplatsen gick vi en sista runda på julmarknaden vid Keiser Wilhelm Minneskyrka.

Kriser Wilhelms Minneskyrka

Kyrkan sedd inifrån i kvällbelysning.