Ganesha

Det är snart dags för avfärd till Indien. Vi flyger till Dehli via Helsingfors. För att resan ska bli lycklig har vi börjat be till den hinduiska guden Ganesha, son till Shiva och Parvati.

Helsingfors

Vi lyfte från Landvetter klockan 17.10 och mellanlandade i Helsingfors. Vid incheckningen fick vi inte platser intill varandra. När vi kom ombord på planet till Delhi visade det sig att det var många andra som också hade splittrats. Efter lite palaver och byten av platser kunde de flesta sitta bredvid sina respektive.

Delhi - Hotell Vivanta By Taj

Vi landade i ett mycket dimmigt Dehli klockan 06.45 lokal tid. Dimman var så tät att vi inte såg marken förrän planet landat. Från flygplatsen åkte vi buss till hotellet. Två heliga kor siktades på vägen. Efter lunch ska vi göra en rundtur i Delhi.

Delhi - Qutub Minar

De första spåren efter islam i Indien är minareten Qutub Minar från slutet av 1100-talet. Det var den förste av Dehlisultanerna Qutub som lät bygga den 73 m höga minareten.

Delhi - Humajuns grav

I Humajuns grav vilar den andre stormogulen i Indien. Humajun dog 1557 och graven som uppfördes av hans änka,  stod färdig 1570.
Smoggen i Dehli är inte av denna värld. Den sägs bero på att bönderna runt Dehli bränner sina risfält efter skörden. En stark bidragande orsak är den enormt täta trafiken. Dehli med omnejd har 35 miljoner invånare.

Västra fasaden vätter mot Mecka. Inuti graven ligger Humajun med fötterna mot söder och huvudet mot norr.

Delhi - Humajuns grav

Mosaik mönster på golvet inuti grav byggnaden.

Delhi - Jama Masjid

Jama Masjid är den största moskén i Indien. Det finns plats för 25000 bedjande muslimer. Den är byggd i röd sandsten och stod färdig 1656, uppförd av stormogulen Shah Jahan.

Delhi - Rickshaw

Vi åkte Rickshaw  (cykeltaxi) genom marknadsområdet i Old Dehli. Det var en omskakande upplevelse på många sätt.

Delhi - Kryddmarknad

På Kryddmarknad en köpte vi lite kryddor, bla saffran.

Delhi - kryddmarknad

Delhi - Bangla Shib

Gurdwara Bangla Shib är ett Sikhiskt tempel. Vi måste tvätta händer och fötter och täcka håret innan vi fick komma in på tempelområdet (barfota). Den Sikhiska   religionen är en blandning av hinduism och islam. Sikhismen grundades på 1500-talet av guru Nanak.

Delhi - India Gate

India Gate är en triumfbåge till minne av de indiska soldater som stupade under första världskriget och de indoafghanska krigen.

Den okände soldatens grav med den evigt brinnande Lågan.

Agra - Itmad-Ud-Daulah

Itmad-Ud-Daulah (statens pelare), även kallat Baby Taj, är ett moguliskt mausoleum i staden Agra.  Graven byggdes mellan 1622 och 1628. Mirza Ghiyas Beg, far till drottning Nur Jahan, är begravd här. Bilden visar ingången till trädgården och mausoleet.

Mausoléet är byggt i vit marmor med inläggningar av halvädelstenar  (pietra-dure). Det beskrivs ofta som ett smyckeskrin och ses som en förebild till Taj Mahal.

Grav monumentet är 23x23 meter och i varje hörn står ett 13 meter högt åttakantigt torn.

Agra -Itmad-Ud-Daulah

Detalj av yttervägg.

Agra - Itmad-Ud-Daulah

Inuti graven finns är väggarna fyllda med målningar.

Mitt i mausoléet ligger  Mirza Ghiyas Beg och hans hustru begravda.

Agra - Röda Fortet

Röda Fortet är byggt i röd sandsten och ligger i Agras gamla stad vid den heliga floden Yamuna. Fortet uppfördes ursprungligen ca 1150. 1558 till 1573 återuppbyggdes Fortet under tredje stormogulen Akbar när han utsåg Agra till huvudstad. Bygget slutfördes under Shah Jahan.

Haremsbyggnaden i Röda Fortet.

Den del av Röda Fortet som Shah Jahan byggde är i vit Marmor.

Agra - Röda Fortet

Shah Jahans boning i Röda Fortet när han regerade och Agra var huvudstad.

Musamman Burj är den del av Röda Fortet där Shah Jahan 1658 blev inspärrad av sin son Aurangzeb när han övertog makten i Mogulriket. Taj Mahal skymtar 2,5 km bort i diset.

Audienssalen där undersåtarna kunde framföra önskningar och klagomål till den moguliska kjesaren.

Agra - Taj Mahal

Säkerhetskontrollen var lite kaotisk men vi kom igenom utan problem.

Ingången till mausoléet och trädgården.

Taj Mahal byggdes av den femte Mogulkejsaren Shah Jahan mellan åren 1631 och 1652 till minne av hans tredje fru Mumtaz Mahal. Hon dog i barnsäng när hon födde parets fjortonde barn. Taj Mahal betyder Kronpalatset. Marmor sockeln som Taj Mahal vilar på är 57x57 meter. Det fyra minareterna är 50 meter höga. Ytterväggarna och gravkammaren är av marmor dekotetat med halvädelstenar i olika mönster.

Agra - Taj Mahal

Del av yttervägg.

Golvmönster på yttre delen av plattformen.

Ranthambore Nationalpark

Vi startade tigerjakten klockan kvart i sju i en öppen jeep. Efter en dryg halvtimmes körning såg vi en tiger som kom smygande längs med vår färdriktning.  Vi kunde följa tigern (eller den oss!) i 45 minuter innan den försvann bland buskar och träd. Tigern var som närmast bara någon meter från jeepen. Andra djur som hjortar och apor skickade ut varningsrop och satte sig i säkerhet där tigern gick fram.

Fotspår efter tigern.

Det fanns många andra djur i Ranthambore. Här betar två axishjortar. Monsunen som slutade i oktober gav mycket mindre regn än vanligt så det är väldigt torrt.

Ranthambore Nationalpark

Liten uggleunge inuti i trädet.

Sambar hjort.

Vi var tillbaka till hotellet strax efter klockan tio. Vi hade stor tur som fick uppleva tigern på nära håll. I genomsnitt ser man en tiger ett par gånger per vecka.
Hotellet, som är ett ombyggt jaktslott, är det bästa vi haft på resan. Före lunch tog vi ett dopp i poolen och vilade seadan en stund inför eftermiddagens tur.

Ranthambore Nationalpark

Dags för eftermiddagens tur i jeepen.

Vildsvin.

Vår indiske tiger-guide.

Indisk blåkråka.

Antilop.

Jaipur - Hawa Mahal

Vi lämnade Ranthambore klockan åtta och efter en inte alltför skakig bussresa var vi framme i den rosa staden Jaipur lagom till lunch. Hawa Mahal, Vindarnas Palats, utgör Stadspalatsets östra flygel och byggdes 1799 av maharajan Pratap Singh II. I fasaden finns 950 fönster och burspråk som tillät kvinnorna att osedda beskåda basaren och torg handeln.

Jaipur

Två heliga kor som försöker korsa en gata i Jaipur, alldeles intill Stadspalatset.

Jaipur - The City Palace

På vägen till Stadspalatset hann vi snabbhandla en väska. Delar av palatset är numera tavelmuseum, vapenmuseum och textilmuseum. Det var inte tillåtet att fota i museerna.

1902 när maharajan skulle resa till kungens kröning i England hade han två enorma silverbehållare med sig. Varje behållare rymmer 4000 liter vatten. Vattnet var hämtat från Ganges ty maharajan drack inget annat vatten

Påfågelsporten.

Jaipur - The City Palace

Detalj av påfågelsporten. Påfågeln är Indiens nationalfågel.

Jaipur - Amber Fort

Amber Fort, som ligger på en hög kulle 11 km utanför Jaipur är både ett fort och ett palats. Det byggdes 1592 av Raja Man Singh. Byygnadsmaterial är röd sandsten och marmor. Fortet omges av en 18 km lång ringmur som slingrar sig på kullarna runt omkring.

Vi åkte jeep uppför kullen till fortet andra red på elefant.

Ganeshas port.

Jaipur - Amber Fort

Maharajan privata del av fortet.

Del av vägg dekorerad med små speglar.

Maharajans privata del av fortet.

Jaipur - Amber Fort

Mötesplats för Maharajans tolv fruar som bodde i lägenheter runt omkring.

Jaipur - Jantar Mantar

Jantar Mantar är en samling astronomiska instrument uppförda av Maharajan Jaipur Singh II mellan 1727 och 1734.

Soluret Samrat yantra anger sann soltid med två sekunders noggrannhet. Det är världen största solur, 27 meter  högt. Dess skugga flyttar sig synbart med 6 cm per minut.

Det närmaste instrumentet används för att hitta popstjärnan som står 27° över horisonten i Jaipur.

Jaipur - Jantar Mantar

Det fans tolv instrument för astrologi, ett för vardera stjärntecken i zoodiaken. På bilden syns instrumentet för stjärntecknet Gemeni (Tvillingarna).

Jaipur - Shopping

Efter lunch var det dags för shopping på Jaipurs marknad. Försäljarna var mycket påstridiga så det företog en del av nöjet.
Under shoppingrundan stötte vi på många slags djur: heliga kor, lösa hundar, hästar med ryttare, en hel flock med getter, kameler, apor uppe på husen och sist men inte minst en elefant.

Jaipur - Hinduiskt Tempel

Medan vi väntade på bussen passade vi på att besöka ett litet hinduiska tempel där man tillbad Shiva och hans hustru Parvati.

Elefantguden Ganesha, son till Shiva och Parvati, sitter till höger.

Mumbai Airport

Idag ska vi flyga till Goa via Mumbay. Vi lämnade hotellet halv sex för busstranport till flygplatsen i Jaipur. Flygresan till Mumbay tog knappt två timmar.
I skrivande stund sitter vi i planet till Goa och är klara för att lyfta.
Bilden är tagen vid säkerhetskontrollen i Mumbay.

Goa

Flygresan till Goa gick planenligt och klockan tre igår var vi framme vid hotellet som ligger ett par hundra meter från stranden. Idag var första sovmorgonen på resan, men klockan tio var vi på stranden. Det är omkring 30°C i både luften och vattnet :-)

De heliga korna har förföljt oss under hela resan, till och med på badstranden.

Vi har tillbringat hela dagen på stramden. Halv fyra på eftermiddagen kom en hel kofamilj och lade sig bredvid oss. Av någon anledning verkar dom trivas i vårt sällskap.

Goa

På promenad längs strandvägen såg vi detta Banyan-träd,  som även kallas strypfikus. När en fågel lämnar ett fikonfrö uppe i ett träd slår fikonfröet luftrötter ner till marken och sedan växer det både uppåt och neråt att det till sist kväver värdträdet. Banyan är Indiens nationalträd.

34°C i luften. Höga vågor som bröt ganska långt ut gjorde det svårt att bada, men vi tog oss ett par dopp ändå. Ingen koflock på stranden idag.

På väg till frukost på vårt hotell. Vädret idag har varit lite molnigt, men fortfarande mycket varmt och behagligt, både i luften och vattnet. Imorgon är det tyvärr dags för hemfärd.

Goa

Klockan halv tre ringde väckarklockan. Vi packade färdigt och åt en frugal frukost. Bussresan till flygplatsen tog en och en halv timme. Säkerhetskontroller och passkontroller och incheckning gick relativt smidigt. Vi fick visa passen minst fem gånger och väskorna blev skannade två gånger. Planet lyfter klockan kvart över åtta och flygturen till Helsingfors  är beräknad till åtta timmar och femtio minuter.

I luften

Vi flyger på 12 200 meters höjd över norra Iran. Det börjar bli lite segt i huvudet efter bara fyra timmars sömn i natt. När vi kommer fram till Helsingfors har vi två och en halv timmes väntetid innan vi kan fortsätta hem till Göteborg, dit vi anländer klockan 16:35.

Hemma igen

Resan till Indien var mycket intressant, men omtumlande. Stormogulernas byggnadsverk magnifika. Fattigdomen  hjärtskärande. Tigerparken spännande. Smoggen och luftföroreningarna i städerna förfärlig. Kaotisk trafik, där tuta och köra inte är en metafor. Sol och bad i Goa, i kornas sällskap, nervlugnande.
Vår guide Åsa är den bästa guide vi haft. Även den indiske guiden var bra.
På bilden är hela gruppen samlad framför Taj Mahal.