Newark Flygplats

Vi landade på Newarks flygplats klockan 12:15 lokal tid. Då hade vi varit på resande fot i tolv timmar. Passagen genom passkontroll och tull gick mycket fortare än vi befarat. När guiden i resesällskapet räknat in oss åkte vi med buss till Hotel Pennsylvania på Manhattan vid 33 gatan, 7 avenyn.

New York - Flatiron

Senare på eftermiddagen tog vi en liten promenad. Först gick vi till High Line Park. Järnvägen som gick högt över marken är nedlagd och istället har den omvandlats till en park. Därefter gick vi till Flatiron (Strykjärnet) som är New Yorks äldsta skyskrapa. Till sist tog vi en runda på varuhuset Macys.

Number One World Trade Center

På förmiddagen åkte vi en rundtur på Manhattan i buss. Vi besåg bla minnesmärket över John Lennon i Central Park, Metropolitan Opera, Battery Park med utsikt över Frihetsgudinnan och Ellis Island,  Apples Glas Kub mm mm. Turen avslutades vid World Trade Center Memorial. Det nya tornet (no 1) är 1776  fot högt, 1776 är också årtalet då USA blev självständigt.

World Trade Center Memorial

Till minne av katastrofen 9/11 finns idag ett vattenfall där ett av tornen stod. Vattenfallet sträcker sig runt tornets fotavtryck och uppe längs kanten står namnen på de som omkom.

WTC - May we never forget

Minnestavla vid World Trade Center: Må vi aldrig glömma.

Frihetsgudinnan

Efter lunch tog vi färjan från Battery Park till Staten Island. Färjan är gratis och den passerar förbi Frihetsgudinnan. På Staten Island drack vi en kopp kaffe innan vi återvände.

Utsikt från Rockefeller Center - Central Park

Från Battery Park åkte vi tunnelbanan till Times Sqare och därifrån promenerade vi till Rockefeller Center. Där vi tog hissen upp till takterrassen (Top of the Rock) varifrån vi hade en hänförande utsikt över hela Manhattan.

Utsikt från Rockefeller Center

I mitten på bilden syns Empire State Building och i bakgrunden uppe till höger skymtar Frihetsgudinnan.

Niagara - Hästskofallet

Idag har vi åkt buss från New York till Niagara. Resan tog nästan hela dagen och vid gränsövergången till Canada fick vi vänta mer än en timme. När vi äntligen kom fram till Niagarafallen hade det börjat skymma. Men vi hann precis se fallen innan det blev mörkt.

När det blev mörkt belystes fallet med strålkastare.

Vi steg upp tidigt på morgonen och gick till fallen för att vara där när solen gick upp. Vid Hästskofallet kan man stå alldeles intill där vattnet störtar ner. Det är en sugande känsla.

Toronto - CN Tower

Från Niagara for vi vidare till Toronto. Först gjorde vi ett besök i CN Tower. Tornet var den högsta byggnaden i världen innan Burj Khalifa i Dubai byggdes.

Utsikt från CN Tower

Från utsiktsplatformen på CN Tower kunde vi se Toronto med omnejd.

CN Towers glasgolv

En del av golvet på utsiktsplatformen är gjort av glas som man kan stå på och titta  rakt ner. På bilden syns våra fötter ståendes på glaset och markytan 340 meter under.

Torontos Stadshus

Efter besöket på CN Tower åkte vi en liten tur i Toronto och tittade bla. på stadshuset, parlamentet och universitetet.

Niagarafallen - USA

Från Toronto åkte vi tillbaka till Niagara på den amerikanska sidan för att åka båt ut till fallen.  I förgrunden ser man det amerikanska Niagarafallet och längre bort det kanadensiska,  Hästskofallet.

Amish Buggy

Från Niagara reste vi vidare till Lancaster som bebos av Amish folket. Amish är en anababtistisk grupp som lever mycket ålderdomligt. Exvis ingen el, inget rinnande vatten inomhus, toa utomhus, inga motordrivna fordon. Vi stannade till vid Bird-in-Hand Farmers Market som var öppen även för vanligt folk. Vi köpte fudge och lite godis samt marmelad av olika sort. Fudgen smakade himmelskt! Från Lancaster åkte vi vidare till Gettysburg.

Gettysburg

I Gettysburg stod det avgörande slaget i inbördeskriget mellan Nordstaterna och Sydstaterna. Sydstaternas anfall slogs tillbaka av Nordstaterna som hade förskansat sig på höjderna kring Gettysburg. Sydstaterna förlorade 6000 man.
Först fick vi se en dokumentärfilm med Morgan Freeman som speaker. Sedan såg vi på en enorm 360 graders panoramabild över slagfältet. Tillsist besökte vi slagfältet.

Washington Capitolium

Vi anlände till Washington sent på eftermiddagen. När vi checkat in tog vi en två och en halv timmes sightseeing till fots på The National Mall som låg alldeles intill vårt hotell. Först såg vi på Capitolium som är säte för USAs kongress.

WW2 Memorial

När vi kom till minnesmärket över andra världskriget hade det blivit mörkt.

Spegeldammen

På vägen till  Lincoln monumentet gick vi längs spegeldammen. Som sig bör speglade sig både månen och Abraham i dammen.

Abraham Lincoln

I ett doriskt marmortempel på västra sidan av The National Mall sitter Abraham Lincoln och blickar uppfordrande från sin stol.

Washington Monument

Washington Monumentet, som har formen av en obelisk, är rest till George Washingtons ära. Monumentet ligger i centrum av The National Mall och är 167 meter högt.

John F & Jacqueline Kennedys grav

På förmiddagen åkte vi en stadsrundtur med bussen. Vi besökte först Arlingtonkyrkogården där  många prominenta personer och soldater ligger begravda. Vid president John F Kennedys grav brinner ständigt en låga. Bröderna Robert och Ted Kennedy ligger begravda var för sig en bit från John F.

Arlingtonkyrkogården

John Ericsson

I närheten av Lincolnmonumentet står ett monument över den svenske uppfinnaren John Ericsson. Han är mest känd för uppfinningarna av propellern och skeppet USS Monitor.  Monitor är mest känt för sina insatser i amerikanska inbördeskriget i sjöslaget mot Sydstaternas CSS Merrimac vid Hampton Roads.

Vita Huset

Vita Huset ligger en bit från The National Mall. Tyvärr bjöd president Obama inte på kaffe.

Ribs!

Efter  besöket på Vita Huset tog vi en lång promenad till stadsdelen Georgetown. I en bar som hette Thunder Burger & Bar åt vi grillade, glazerade ribs. Mums! Efter maten tittade vi lite i affärer innan vi tog en taxi tillbaka till hotellet.

The Sprit of St Louis

Senare på eftermiddagen gjorde vi ett besök på Air & Space Museum och såg bla Charles Linbergs plan som han flög över atlanten med. Till sist företog vi en promenad till varuhuset Macys som låg inte allt för långt frånhotellet (3 km)

Independence Hall Philadelphia

Sista dagen åkte vi från Washington till Phiadelphia. Här i detta rum i Independence Hall undertecknades USAs konstitution 1787. Från Philadelphia åkte vi direkt till flygplatsen i Newark.

Hemresa

Incheckning, passkontroll och säkerhetskontroll gick smidigt på Newarks flygplats. Strax före sex lyfte planet för hemresa till Sverige.
Redan vid ankomsten till Newark träffade vi Marianne och Ingvar från Stockholm (se första bilden!). Dom var mycket vänliga och vi hade trevligt tillsammans hela resan. Dessutom hade dom precis som vi tre barn och sju barnbarn.