Avfärd

Packade och glada startade vi resan söderut klockan sju minuter i sju. Vi planerar att köra till Hildesheim idag.

Camping Seeblick

Vi kom till camping Seeblick (någon mil söder om Hildesheim) klockan sex efter elva timmars färd. Trafiken på Autobahn var intensiv men inga större vägarbeten. Det har varit mycket varmt hela dagen och högsta temperaturen lika med 35°C. När vi slagit upp vårt nya tält gick vi till campingens restaurang och åt sparris med schnitzel. Varje portion hade räckt till två personer. Just nu, i skrivande stund sittande utanför tältet, sjunger fåglarna och det är 25° varmt. En bra start på semestern.

På väg

I natt klockan två var det nära att vi och tältet flög iväg när en tromb passerade förbi. Som tur var vaknade vi och hann fästa alla tolv linorna till tältet innan stormen nådde kulmen. Det var över på en kvart. Vi är på väg mot Kitzingen och trafiken är som vanligt i Tyskland, ibland går det som tåget och ibland står det stilla. 31,5°C.

Weinfest

När vi kom fram till Kitzingen handlade vi lite förnödenheter innan vi checkade in på camping Schiffer Turm. På kvällen gick vi längs floden Main in till vinfesten i Kitzingen. Brezel (kringla med salt på) och vitt Frankenvin smakade mer.

Residenset Würtzburg

Residenset i Würtzburg har varit säte för mäktiga hertig-biskopar. De hade makt över både det jordiska och det himmelska. Bilden visar delar av taket i den kungliga entréhallen som målats av Tiepolo.

Residenset i Würtzburg

Spegelsalen.
Efter besöket på residenset körde vi upp till Festung Marienberg i Würtzburg. Där åt vi Kalbsfrikadellen mit Zwiebeln und Kartoffelsalat.

Floden Main i Ochsenfurt

På vägen tillbaka besökte vi staden Ochsenfurt som har en vacker Altstadt, men ack så död på lördagseftermiddagen. Det enda som rörde sig var en flodpråm som passerade förbi på Main.

Bröllopsdag

Vår 45:e bröllopsdag firade vi med jordgubbar, vaniljglass och mousserande jordgubbsvin.

Volkach Rathaus

Volkach, 20 kilometers bilfärd från Kitzingen, är en liten stad med vackra hus och  vid Markplatz låg som vanligt rådhuset.

Maria im Weingarten

Några kilometer från Volkach, uppe på en höjd bland vinrankor, låg Mariakyrkan. Vi parkerade vid foten av kullen och gick sedan en Golgata-vandring upp till kyrkan. Det fanns 14 olika stationer med motiv från Via Dolorosa.

Interiören i kyrkan var mycket spartansk, men det fanns några intressanta detaljer.

Monica im Weingarten

Lunch hemmavid

När vi kom tillbaka från utflykten lagade vi en lätt lunch med stekt haloumi, sallad och knusperstangen.

Hohenschwangau

Efter lunch igår tog vi en power nap för att vara utvilade inför kvällens vinfest. När vi strax efter sex kom in till Kitzingen var det nästan tomt i festivalområdet. Anledningen var att Tyskland spelade fotboll. Vi tog ett glas vin och gick besvikna tillbaka till campingen.
Idag har vi kört till sydligaste delen av Bayern för att titta på Ludwig II av Bayern slott. Först besökte vi Hohenschwangau där Ludwig växte upp.

Neuschwanstein

Från Hohenschwangaus trädgård ser man till Ludwigs mest spektakulära slott Neuschwanstein.

Hohenschwangau

Vi följde med en guidad tur inne i Hohenschwangau. Utsikten från ett fönster mot Österrikiska alperna.

Väggmålning i bankettsalen föreställande mytiska riddare från medeltiden. Lägg märke till att det inte finns något blod på målningen trots den vilda striden.

Neuschwanstein

Vägen upp till Neuschwanstein var ganska jobbig. Vi gick inte in, dels för att kön var för lång, dels för att vi har varit där (för ungefär 25 år sedan). Slottet ligger högt uppe på en klippa med nästan lodräta väggar. Det blev inte färdigt under Ludwigs levnadsvillkor.

Camping Bannwaldsee

Bara några kilometer från slotten slog vi läger på camping Bannwaldsee. Solen sken från en nästan molnfri himmel medan vi reste tältet, lagade middag och åt. Nu skrivandes har solen gått ner och temperaturen har sjunkit till 13°C. Brrrrrr.

Plansee

På väg mot slottet Linderhof körde vi nån mil längs sjön Plansee med fin utsikt över alperna.

Linderhof

Slottet Linderhof var Ludwig II:s favoritställe och det var det enda slottet som blev färdigbyggt under hans livstid (1846-1886). Ludwig hade Solkungen Louis XIV som sin förebild därför är Linderhof en miniatyr av Versailles.

Slottsträdgården

En gång i halvtimmen sprutar en fontän 100 meter högt upp.

Linderhof

Amor skjuter vattenpilar.

Mittenwald - Karwendel

Efter Linderhof körde vi till Mittenwald, som ligger en dryg mil från Garmisch. Vi åkte linbanan Karwendel Bahn, som är Tysklands näst högsta, upp till 2244 meter. Där uppe kunde vi passera gränsen mellan Tyskland och Österrike.

Utsikte över alperna 2350 meter upp.

Utsikten på 2350 meters höjd var hänförande.

Mittenwald - Karawendel

Mittenwald - Karwendel

Snön hade inte smält så stigen var blockerad och vi fick vända om.

Camping Tennsee

När vi kommit ner med linbanan körde vi till Camping Tennsee bara några kilometer därifrån. Vädret är fortfarande soligt och utsikten från tältet kunde varit sämre. Hoppas bara att det inte blir alltför kallt i natt. Vi ligger dock på 950 meters höjd.

I Poolen

Vi lämnade Tennsee  klockan halv tio och styrde mot Bolzano (Bozen) i Sydtyrolen. Vi kom fram till Camping Mossbauer i utkanten av Bolzano strax efter lunch och fick en bra plats i skuggan (normalmente vill vi ha skuggig plats söder om alperna och solig norr om). Här tänker vi stanna och ha basen för utflykter de närmaste dagarna (5-7).
Eftermiddagen har vi tillbringat vid och i campingens pool. Sittandes skrivandes klockan 18:38 är det 30°C.

Bolzano

Vägen till vårt utflyktsmål tre mil norr om Bolzano slingrade sig brant upp för berget. Utsikten över staden var vacker.

Vinodlingar

Vinodlingarna klänger på de branta bergen runt Bolzano. (Bilden är tagen på 700 meters höjd, 400 meter över Bolzano)

Schwarzseespitz - Rittner Horn

Vårt mål för dagen var Rittner Horn. För att komma dit körde vi till den lilla lilla orten Pemmern, 1538 möh. Därifrån åkte vi linbana i 15 minuter till Schwarzseespitz, 2070 möh. Vädret däruppe var så varmt att vi kunde gå i shorts (vi hade frågat p-vakten). Solen lyste och ibland inte. Dock var det ganska disigt så sikten på långt håll var något begränsad.

Apfelstrudel

Efter en timmes vandring kom vi till Gasthof Unterhorn där vi åt lunch. Vi var också tvungna att smaka apfelstrudel till kaffet.

Schwarzseespitz - Rittner Horn

Vi nådde inte ända fram till Rittner Horn, vi vände halvvägs då vägen dit var uppför backe i 40 minuter. När vi kom tillbaka till campingen hade vi tänkt att bada i poolen men Tor han ville annorlunda. Just nu regnar det och solen skiner.

Marmolada

Idag körde vi långt in i Val Gardena dalen till Passo Fedaia som ligger på 2074 meters höjd vid Lago Fedaia. Därifrån åkte vi linbana som lyfte oss 550 meter upp på Marmolada. Varje korg i linbanan hade två ståplatser och åkturen varade 15 minuter.

För att komma till Marmoladas glaciär måste vi gå ytterligare 100 höjdmeter. Det kändes att luften var tunn.

Det var omväxlande väder uppe på Marmolada, mestadels solsken men också molnigt, det regnade även en liten skvätt.
Hemma på campingen tog vi ett dopp i poolen och slappade lite i kvällsolen (30°C) innan vi lagade middag.

Marknad i Bolzano

Vi tog bussen in till Bolzano. Varje lördag är det marknad där och det finns mycket att köpa, dock mest kläder, skor, väskor, mm. Det finns även ost, korv, frukt och dylikt. Varorn är inte särskilt billiga.

Ötzi

Det började stänka några droppar när vi gick på marknaden så vi bestämde oss för att besöka Ötzi som bor på arkeologiska museet i Bolzano.

Ötzi (rekonstruktion)

Ötzi hittades den 19 september 1991 av ett österrikiskt par som var på vandring i Alperna. Han är 5000 år gammal och dog av ett pilskott i axeln nära halsen. Genom att mäta strontiumhalten i benstommen vet man att han bott i Alto Adige dalen (Etch på tyska) i åtminstone 20 år. Man vet genom mineralerna i tänderna att han är uppväxt i samma dal. När han dog var han mellan 40 och 50 år gammal. Vi fick se Ötzi genom ett glasfönster. Han ligger i -8°C fuktig miljö. Ötzis kläder i getskinn, skor i björnskinn, pilkoger med pilar, mössa av björnskinn mm mm finns också att beskåda. Plus en lagom mängd texinformation. Museet är mycket väl värt att besöka!

Ötzi

Piazza Walter i Bolzano

När vi sagt adjö till Ötzi strosade vi runt i Bolzano. På en gatuservering inte långt från Piazza Walter åt vi en pizzaslice och drack en Forst. Vi satt en stund på Piazza Walter innan vi gick till busshållplatsen och tog bussen 201 tillbaka till campingen.

Middag vid tältet

Hemma på campingen tog vi några dopp i poolen medan vi vilade oss. Till middag hade vi strimlad fläsksnitzel stekt i vitlök med fetaost sallad till.

Fotboll

Några minuter innan klockan nio bänkade vi oss vid campingens projektor för att se matchen mellan Italien och Tyskland. De flesta av dem som satt där var tyskar och speakerröst i TVn var tysk (i Sydtyrolen talas mest tyska). Vi hejade naturligtvis på Italien. När Tyskland gjorde mål var vi på vippen att gå, men när Italien kvitterade på straff blev humöret bättre. Förlängningen med efterföljande straffar hörde vi från tältet och av vrålandet förstod vi att Tyskland vunnit :-(

Passo della Mendola

Söndag är vilodag så vi har bara gjort en kort utflykt till Passo della Mendola som ligger söder om Bolzano och på 1363 meters höjd.

Paganella

Från Passo della Mendola kunde man gå eller köra bil till berget Paganellas topp 375 meter högre upp. Vi började gå men stigen var mycket brant och hal. Med tanke vilodagen så återvände vi och körde bil upp. Utsikten över Bolzano och Adige dalen var fantastisk.

Roliga Gubbar

Vi rev tältet lämnade Bolzano halv tio och körde mot Passo dello Stelvio. På vägen dit stannade vi till hos en rolig gubbe som gjorde roliga gubbar och andra figurer i sten och marmor. Det kostade 1€ att fotografera och vissa figurer var till salu. Vi köpte en.

På väg upp

På väg upp till Passo dello Stelvio.

Gustav Thöni

Vidare på vägen upp passerade vi Gustav Thönis  (Ingmar Stemarks antagonist i slalompisterna) hotell.

Passo dello Stelvio

Passo dello Stelvio ligger på 2760 meters höjd och är det högsta passet i Europa. För att komma upp till passet måste vi runda 48 hårnålskurvor. Det finns andra sätt än att åka bil upp: motorcykel,  cykel och rullskidor för att nämna några. Passet kallas också Cima Coppi för att hedra den italienske cyklisten Fausto Coppi.

Vägen upp var slingrig, smal och brant

Kaffepaus på väg upp (till fots) till Rifugio Garibaldi ytterligare 100 meter upp.

Passo dello Stelvio

Vägen ner mot Bormio hade bara 40 hårnålskurvor. Vi fortsatte till norra delen av Lago di Como. Här har vi spikat ner tältpinnarna för en natt och imorgon fortsätter vi mot Stresa vid Lago Maggiore.

Villa Carlotta

Till Villa Carlotta med sin botaniska trädgård ligger alldeles ut till Lago di Como. Vi hade bara tre mil dit så vi var där redan klockan kvart över tio fast vägen dit längs Lago di Como var smalare än smal. Husen i byarna står ibland ute i vägen.

I bambuskogen.

Marknad i Como

Från Villa Carlotta körde vi vidare till Como för att titta på Domen. Vi irrade runt med bilen i staden och hittade av en slump en parkeringsplats nära marknadsplatsen. Vi köpte var sin väska :-)

Domen i Como

Domen med intilliggande stadshus och torn var inte lätt att få en vettig bild på.

Långskeppet.

Altaret.

Camping vid Lago Maggiore

Efter besöket i Domen åt vi pizza på Piazza Doumo innan vi fortsatte mot Lago Maggiore. Vi kom så småningom till camping Parisi i Baveno, en 5 kilometer norr om Stresa. Vårt tält ligger ett halvt stenkast från vattnet.

Isola Pescatori

Idag har vi åkt båt till tre öar i Lago Maggiore. Den första var Isola Pescatori eller som den egentligen heter Isola Superiore dei Pescatori.

Utsikt från hamnen mot Baveno där vi bor och snöklädda berg i bakgrunden.

Isola Bella

Ön Isola Bella ägs av familjen Borromeo sedan länge. Här finns ett palats och en botanisk trädgård som vi besökte. Inspiration till besöket fick vi av Magnus idol Monty Don. Trädgården är överdådig och är byggd i flera terrasser.

Högst upp på översta terrassen.

Isola Madre

Den sista ön vi besökte heter Isola Madre. Den ägs också av familjen Borromeo och även här finns ett palats och en botanisk trädgård. Cypressen på bilden är symbolen för Isola Madre och såddes som ett frö i början av 1800 talet. År 2006 drabbades Lago Maggiore av en fruktansvärd storm och cypressen välte med en gigantisk rotvälta. Man lyckades rädda trädet och det är nu förankrat med åtta tjocka stålvajrar.

Lampkrona i palatset.

Lago Maggiore - Camping Parisi

Vi tog tre båten från Isola Madre hem till Baveno. När vi kom iland gick vi till ett supermercato och inhandlade lite förnödenheter. Tillbaka på campingen tog vi ett dopp i Lago Maggiore och somnade sedan i brassestolarna. I skrivande stund är det 25°C och vindstilla. Bara små krusningar på Lago Maggiores yta.

Lago Maggiore

Solen på väg upp.

Mottarone

Ovanför Baveno ligger det 1500 meter höga berget Mottarone. Vi körde bil upp för att kolla utsikten över alperna och Lago Maggiore. Halvvägs fick vi stanna vid en betalstation. Det kostade 7,50€ att köra vidare. Från parkeringsplatsen gick vi upp för en slalombacke (röd) för att komma till toppen av Mottarone.

Utsikt över Lago Maggiore. I mitten syns Isola Madre och mycket nära stranden Isola Pescatori.

Utsikt ner mot Baveno och Lago Maggiore.

Mottarone

Utsikt över Lago D Orta. Bara några kilometer från toppen av Mottarone i byn Gignese ligger världens enda paraplymuseum. När vi kom dit var det naturligtvis stängt på grund av siesta.

Vattenskidor

Till lunch lagade vi favoriten stekt bröd i olivolja med tomater och mozzarella. I eftermiddag har vi tagit det piano. Klockan halv fem stördes lugnet av en vattenskidskola som hade uppvisning precis framför campingen.

Solnedgång

Solnedgång i bergen ovanför Lago Maggiore.

Stresa - utsikt mot Isola Bella

I Stresa är det marknad varje fredag. Vi körde bil dit och köpte salami och ost. Efter marknaden strosade vi längs strandpromenaden. Hemma på campingen har vi calmerat oss, dvs solat och badat (31°C). Det märks att vi är inne på tredje semesterveckan, tempot har blivit betydligt lägre.

Kvällsbesök

En svanfamilj hade vägarna förbi campingen.

Utsikt från tältet

Solnedgången vid Lago Maggiore är vacker så man får tårna i ögonen

Morgonbad

Kvart över sju imorse tog vi ett uppfriskande bad innan vi åt frukost. Det känns som det blir semesterns varmaste dag.

Museo dell Ombrello

Vi gjorde ett nytt försök att besöka paraplymuséet. Precis klockan tio när muséet öppnade kom vi dit efter en halvtimmes bilfärd på slingriga vägar ovanför Baveno och Stresa.

Paraply från omkring 1850.

Paraply med tillhörande väska från 1950. Vi var museets enda besökare och efter en halvtimme sa vi gratzie é arrivederci. När vi kom hem till tältet visade termometern 34°C (i skuggan). Efter ett svalkande bad åt vi en frugal lunch bestående av focaccia, salami (köpt på marknaden), melon och birra Moretti.

Il Vittoriale

Efter fem dagar vid Lago Maggiore körde vi till Lago di Gard och besökte Vittoriale degli Italiani (Helgedom över Italiens segrar) som en gång var Gabriele DAnnunzios (1863-1938) hem. DAnnunzio anses vara en av Italiens största författare. Han var krigshjälte under första världskriget, våghals och dandy, men också kontroversiell för sina fascistiska åsikter och samröre med Benito Mussolini.

DAnnuncio ligger begravd på ett överdådigt  mausoleum med fantastisk utsikt över Lago di Garda.

Utsikt från DAnnunzios mausoleum.

Illa Vittoriale

Delar av krigsskeppet Puglia är uppmonterat i trädgården för att  hedra dess kapten Tomaso Gulli.

Il Vittoriale

Utsikt från Puglia mot DAannunzios mausoleum.

Det galna vattnets dal. När vi gått omkring två och en halv timma i DAannunzios trädgård körde vi direkt till camping Malibu i Lido di Jesolo. Vi hade kontakt med Barbro och Sven Åke ett flertal tillfällen under dagen och dom anlände till Malibu halvannan timme efter oss.

Il Vino

Vi har solat och badat några dagar så idag åkte vi först till den lilla marknaden i Cortelazzo och därefter till vincantinan i Jesolo.

Lida di Jesolo

Frukostdags hos den yngre generationen.

Lido di Jesolo

Scultura di Sabbia, sandskulpturerna, i Lido di Jesolo föreställde olika huvudstäder i Europa. Här ser vi Köpenhamn.

Scultura di Sabbia. Rom.

Coppa Fragole. Buono benissimo!

Lido di Jesolo

Marknad i Cortelazzo mindre än fem minuter från campingen. Här inhandlas det ost.

Bella Donna!

Nya badmodet i Italien.

Lido di Jesolo

Fjorton dagar går fort i La Dolce Vita. Klockan halv tio sa vi adjö till Lukas, Alexander, Magnus och Jenny  (Barbro och Sven Åke körde i fredags). Efter lite strul vid utcheckningen (Italiensk byråkrati) kom vi iväg från campingen en halvtimme senare.

Ingolstadt

Vi kom till Kitzbühel strax före klockan fyra och hade tänkt att åka linbana upp till Kitzbühel Horn men sista nedfarten var klockan fem och eftersom det tog en halvtimme att åka upp så avstod vi. Det var synd för vädret var soligt och klart och vi kunde se K. Horn tydligt nerifrån linbanestationen. Vi bestämde då oss för att köra förbi München (det gick som tåget fast det var söndag eftermiddag och mycket trafik) och slå läger i Ingolstadt. När vi kom fram till campingen sken solen och det var 29°C varmt. Vi slog snabbt upp tältet och började laga mat. När köttet var färdigstekt och salladen klar  började det regna. Vi flyttade då in bord och stolar i tältet och åt medan det åskade och ösregnade utanför. Tur att vi hade lite slattar Aperol, Prosecco och Limoncello samt en bit ost kvar från Italien till efterrätt.

Bamberg

För första gången denna semestern rev vi ett regnvått tält. Vi lämnade Ingolstadt och körde till Bamberg.
Altes Rathaus är fabulöst och ligger mitt i floden Regitz.

Altes Rathaus.

Bamberg

Utsikt från Unterbrücke. I bakgrunden syns Domens fyra torn.

I Bambergs Dom ligger Heinrich och Kunigunda begravda.

I Domen finns en ryttarstaty men ryttaren är okänd.

Bamberg

Vi var tvungna att provsmaka Rauchbier som är speciell för Bamberg.

Dubbelbubb

Vi lämnade ett soligt Bamberg och körde vidare. Efter en halvtimme byttes solen ut mot regn och Stau :-(

Weltvogelpark

Nätterna i Tyskland brukar vara väldigt fuktiga och denna natten i Holle, dit vi kom klockan åtta igår kväll, var inget undantag. Men det börjafe inte regna förrän vi packat ihop vår utrustning och var klara för avfärd. Vädret blev snabbt bättre och solen tittade fram när vi körde norrut så vi bestämde oss för att besöka fågelparken i Walsrode. Vi hade tur och kom lagom till en uppvisning med olika fåglar: kakaduor, ugglor, papegojor i olika färger, örnar, en kondor tre meter mellan vingspetsarna, tranor och andra. Fåglarna flög kors och tvärs över våra huvuden och landade på fågelskötarnas behandskade händer. En konstifik fågel stampade ihjäl en orm. Coolt!

Kondor

I Regn skogen.  Var är fågeln?

Weltvogelpark

Pelikan.

Kron trana.

Lübeck

Vi hamnade som vanligt i Lübeck sista natten. Vi hade tur och fick sista lediga  rummet på hotell Alter Speicher (dom hade ingen plats där vi kunde slå upp vårt tält!). Här har vi bott ett flertal gånger tidigare. Blockhaus, som har mycket god rumpsteak med bakad potatis och sauercream, var stängt så vi fick hålla till godo med Ratskeller invid torget. Pepparsteken var mycket god och väl tilltagen men servitören var en riktig surskånk.