Snart klart för avfärd

Camping Seeblick

Tjugo över sex ringde klockan och efter en förstärkt grötfrukost kom vi iväg halv åtta. Bilen gick som på räls tills vi kom till Hamburg, där var det STAU. Det tog oss nästan två timmar att komma förbi. Men ingen panik, vi har semester.
Vädret blev varmare ju längre söderut vi körde, som mest 29 grader. Vi hittade en väldigt trevlig camping 15 km söder om Hildesheim. När vi slagit upp tältet gick vi till restaurangen och åt jägerschnitzel stora som tallrikar. Fast vi var hungriga orkade vi inte äta upp. Som efterrätt när vi betalt bjöd restaurangen på schnaps.

Camping Neckar Tubingen

Vi vaknade mitt i natten av en fruktansvärd åskknall och efter att i en timme ha räknat tiden mellan blixt och knall somnade vi småningom. Morgonen bjöd på strålande solsken.
Från campingen i Holle fotsatte vi söderut och mellanlandade i Metzingen. Där har alla märkesvaror outlet och vi handlade lite.
Vi hitttade en fin camping i Tubingen där vi hade lite problem att hitta den eftersom karta och terräng inte stämde överens.

Rheinfall i Shaffhausen

I Schaffhausen har Rhen sitt enda vattenfall. Det är mäktigt att skåda. Vi tittade på fallet från flera fina utsiktsterasser, men det häftigaste var att vi åkte båt ut till en hög klippa mitt i Rhenfallet. Väl ute på klippan klättrade vi via en smal och brant trappa upp på toppen, under oss forsade och brusade Rhen. Igneligt!
Vi fortsatte mot Interlaken där vi har planerat att stanna några dagar.

Jungfraujoch

Idag har vi varit på Jungfraujoch 3454 möh. Vi tog 06.40 tåget från stationen i Wilderswil, femton minuters promenad från campingen. I Lauterbrunnen bytte vi till ett tåg som drevs med kuggstång och det andra bytet gjorde vi i Kleine Scheidegg 2061 möh. Sista etappen gick nästan hela vägen genom en tunnel i berget Eiger. Tåget stannade på två ställen och vi kunde kliva av och titta ut genom panoramafönster mitt på Eigers lodräta och 1800 meter höga nordvägg. Klockan nio var vi framme vid ändstationen Jungfraujoch, temp. + 3 grader.
För att komma upp till den högsta (3648 möh enligt GPS) utsiktsplatformen tog vi hiss upp i en smal klippa. Solen sken och himlen var klarblå. Utsikten över de snöklädda bergstopparna Jungfrau och Mönch samt Europas största glaciär Aletsch var storslagen. Vi hade stor tur med vädret, för när vi hade åkt ner med hissen och gått ut en bit på glaciären sveptes bergstopparna in i moln. Luften var märkbart tunn och vi blev lite yra i mössan när vi pulsade i snön. Det fanns ett ispalats med många isskulpturer. Efter två och en halv timme var vi nöjda och tog tåget ner till Kleine Scheidegg.

Eigers nordvägg

När vi lite omtumlade steg av tåget i Kleine Scheidegg sken solen på oss igen och termometern visade + 28 grader. Vi åt vår medhavda picknick och gick sedan för att beskåda Eigers mytomspunna nordvägg som reser sig lodrät och hotande över Kleine Scheidegg. Halv fyra tog vi tåget till Grindelwald och därifrån åkte vi med ett annat tåg tillbaka till Wilderswil. Vi handlade lite mat på vägen från stationen till campingen. När vi skulle gå ut ur affären hade det börjat hagla och åska. Vi fick vänta tills det värsta var över, sedan skyndade vi hem till campingen och tog snabbt beslutet att resa det stora tältet. Det regnade och åskade hela kvällen. Vi var mycket trötta efter dagens strapatser och somnade ifrån ovädret klockan åtta

Nya vandringsskor

Dagens mål var Lauterbrunnens dalgång. Vi tog det lugnt på morronen och kom iväg med bilen vid halv elvatiden. Dalgången är 10 km djup och bergsväggarna reser sig 500 meter över dalbotten. Vi gjorde första stoppet i byn Lauterbrunnen där vi beskådade flera vattenfall som kastade sig ut för den branta bergväggen. Av en slump passerade vi en sportaffär som hade rea på vandringsskor (halva priset). Eftersom vi känt oss lite bortkomna i våra vanliga dojor gjorde vi ett impulsköp. Därefter körde vi till Stechelberg, som ligger i slutet av dalgången, och tog linbana upp till Gimmelwald. De nya skorna måste provas så vi valde en led till byn Murren. Stigningen dit var 300 meter och vandringen skulle normalt ta 50 minuter. Vi klippte sträckan upp, inklusive picknik, på 40 minuter. Nedfärden tog bara 30 minuter. Bra vandringsskor.
Sent på eftermiddagen körde vi en tur runt Thunersee och tittade på utsikten över sjön samt två slott.

Oberer Grindelwald Gletcher

Vi åkte bilen till Grindelwald, som ligger två mil från campingen. Lite utanför Grindelwald tog vi Pfingstegg-linbanan upp till 1361 meters höjd på Schreckhorns branta bergvägg. Efter en dryg timmes vandring längs bergväggen var vi framme vid bron över Milchbach (Mjölkån). Bron var GESPERRT! Det fanns risk för högt vattenflöde från glaciären. Men som tur var hade vi några fransmän framför oss och dom gick över bron så vi följde snabbt efter. Fem minuter senare var vi framme vid trappstegarna som leder upp för bergväggen till Oberer Grindelwald Gletcher. Medan vi åt våra bullar och drack vårt kaffe tvekade vi om vi skulle våga gå upp. Ja, vi vågade! 30 minuter och tusen trappsteg senare var vi framme vid en hängbro som ledde över en djup ravin. Längst nere i ravinen rann smältvattnet från glaciären. Vi gick över bron, men någon glaciär såg vi inte, iallafall inte på nära håll.  Den karga och vilda naturen med Schreckhorns topp högt ovanför oss gjorde ändå klättringen mödan värd.

När vi klättrat ner igen visade GPS:en på 400 meters höjdskillnad. Inte konstigt att vi var helt slut i benen. Som tur var hade vi sparat lite kaffe och två gifflar med mandelfyllning, det smakade mums. Vi gick en lättare väg, omkring 45 minuter,  tillbaka till Grindelwald där bilen stod och väntade på oss. Total vandringstid: fyra timmar.
På kvällen blev vi varnade av campingägaren att en storm var på väg till Interlaken. Vi spände därför alla linor väl, slog ner de långa tältpinnarna och band fast tältet i några träd. Stormen var över oss klockan sju och den pågår fortfarande klockan nio. Hoppas vi inte blåser bort.

Susten Pass

Stormen i natt med efterföljande åskväder var bland de värsta vi varit med om. Först klockan tre lugnade ovädret ner sig. När vi steg upp halv nio sken solen från en klar himmel och termometern visade 10 grader. Vi åt frukost medan tältet torkade och halv elva styrde vi mot St Moritz. På vägen dit körde vi över Sustenpass, Oberalppass och Julierpass, alla på mer än 2000 meters höjd. Fantastiska vyer! Det snöade mycket i bergen i natt, så flera bergspass var stängda. Vi hade tur för snön var bortplogad i de pass vi körde över. På radio hörde vi att San Bernadino och St Gottardo tunlarna var stängda på grund av snö. Milslånga köer!
Vi stannade till i staden Chur och gick en liten rundvandring innan vi fortsatte. Temperaturen hade sjunkit till fyra grader, så i Silverplana, tio km innan St Moritz, körde vi in på en camping och frågade om dom hade en stuga för en natt (våra sovtäcken klarar bara ner till fem grader). Det hade dom inte, men vi fick tips om vägen till ett gasthaus. Vi körde dit och hyrde in oss i ett rum. Det fanns kök så vi kunde laga middag: potatismos och köttbullar.

Lago dIseo

Vi startade tidigt från ett kallt (2 grrrr) Silvaplana och körde genom ett dimhöljt St Moritz. På vägen upp till Passo del Bernina (2338 möh) kom solen fram och sken på de rimfrostiga granarna. Uppe på passet var det 0 grader kallt, is på vattenpölarna och en klarblå himmel.
På vägen nedför passet dök det upp en vägvisare mot Livigno, som är en fristat i Italien. På två sekunder bestämde vi oss för att ta en avstickare dit. I Livigno är spriten inte mycket dyrare än vatten i Schweiz.
Vi forsatte sedan till Aprica, en liten fin ort på 1200 meters höjd, och därifrån till en camping vid Lago dIseo ett par mil från Bergamo. Campingen var nästan helt öde. Alla italienare hade åkt hem tidigare idag, för deras semester är slut. Det var 27 grader varmt så vi tog ett sent eftermiddsgsdopp i poolen.

Piazza Vecchia i Bergamo

Vi gjorde ett kort besök i Bergamos gamla stad (Citta Alta). Den ligger högt ovanför den nya staden, så vi fick åka Funicolare upp. Vi besåg kyrkorna Il Duomo och Basilica Santa Maria Maggiore samt Piazza Vecchia med en vacker fontän. På torget intog vi även en frugal lunch.
Efter lunchen fortsatte vi mot La Spezia och våra försök att hitta en beboelig campingplats söder om La Spezia grusades bokstavligen. De två campingar vi ratade var trånga grusterasser, så vi körde till camping Torre Pendente en kilometer från Pisa. Imorgon forsätter vi mot Elba (om planerna inte ändras).

Volterra

På väg från Pisa till Elba körde vi en liten omväg till den etruskiska staden Volterra som ligger högt uppe på en kulle i Toscana. Vi tittade som vanligt i il Duomo samt  på lite andra gamla byggnader och piazzor. Domen hade en vacker predikstol med skulpterade paneler. En av panelerna föreställde Abraham som offrar Isac.

Båt till Elba

Från Volterra till Piombini, färjeläge till Elba, var det bara 10 mil. Vi köpte biljett och körde mot anvisad bana (3-4-5). Då tog polisen oss. Vi fick gå ur bilen och öppna alla dörrarna. En polis undersökte bilen medan vi tittade på. Han tittade inte i takboxen, så där kunde vi ha gömt en bömb! Efter en stund fick vi klartecken att köra. Det fanns flera färjor, vilken var vår? Vi frågade ett äldre par italienare om den här båten gick till Elba. Dom svarade: si! Men när vi visade biljetten för kontrollören, så pekade han på en intilliggande färja. Vi körde dit bakvägen och ställde oss i kö och efter en stund fick vi köra på färjan, som avgick 16.10. Resan med båt tog drygt en timme.
På Elba körde vi mot Marina di Campo, som enligt receptionisten på campingen i Bergamo, skulle ha den bästa campingen med den bästa stranden. Problemt var bara att det finns många campingar i Marina di Campo. Först vid femte campingen blev vi nöjda. Vi har slagit upp det stora tältet och installerat oss på Jesolo vis. Spiaggian ligger bara ett stenkast från tältet.

Sulla Spiaggia

Första dagen på Elba har vi ägnat åt att sola, bada och läsa. Omkring 30 grader i luften och 24 i vattnet.

Fest på campingen

På kvällen blev vi bjudna på fest. Campingen firade 50 års jubileum. Till mat fick vi tunna friterade degknyten med skinka, salami och tomatsås på. Till det fick vi vin så mycket vi kunde dricka. Till efterrätt serverades flera söta kakor och sött vin.
Vi kom i samspråk med ett tyskt par från Schwartzwald. Dom var något yngre än vi, hade tre vuxna barn, men inga barnbarn. I Tyskland har man 30 dagars semester plus eventuell bonus från arbetsgivaren. I deras fall 9 dagar extra. Imorgon åker dom hemåt.

Villa Napoleon

Vädret igår var mestadels soligt och lite blåsigt, men inte värre än att vi kunde sola och bada hela dagen.
Idag har vädret varit molnigt och lämpligt för en utflykt. Vi körde först till markaden i Portoferraio och därefter till Napoleons villa i S. Martino.
Napoleon vistades tio månader i exil på Elba. Här föddes hans son och här mötte han sin älskade Maria Waleska. Den 26 februari 1815 flydde han från ön eskorterad av 600 soldater. Han skulle aldrig återvända. Efter nederlaget vid Waterloo deporterades han till den mer avlägsna ön St. Helena.

Tre bin

De tre gyllene bina i Napoleons emblem utgör fortfarande en del av Elbas flagga.
Den sena eftermiddagen har vi tillbringat på en blåsig strand utan sol. Blir det inte bättre väder imorgon gör vi som Napoleon.

Lördagsmys vid tältet

Vädergudarna har varit oss nådiga idag. Istället för det ulovade molniga vädret så har solen skinit hela dagen, svag bris, 30 grader i luften och 27 i vattnet.

Elba

De senaste dagarna har vi tillbringat mesta tiden på stranden. Vi har dock gjort ett par korta utflykter till några småbyar på Elba. Vägarna är mycket krokiga, smala och backiga, så medelhastigheten blir inte mer än 40 km/tim.
Den enda nackdelen med Elba är att här är många tyskar. Vi trodde att Elba så här års skulle vara fritt från turister. På campingen, som nästan är fullbelagd, är vi de enda icke-tyska gästerna.

Sista dagen på Spiaggian

Nu är vi nöjda med sol och bad på Elba. Imorgon packar vi in tält och tandborste i bilen, åker till Portoferraio och tar färjan tillbaka till Piombino på fastlandet. Därifrån kör vi i tur och ordning till Siena, Assisi och San Marino. Sedan är planerna lite lösa, förmodligen påbörjar vi hemfärden

Solnedgång över Lago di Trasimeno

Sista natten på Elba blev lite orolig. I husbilen som stod bakom oss lät det som om dom flyttade runt hela inredningen. Först kloclan 12 blev det tyst, men det varade inte länge. Halv ett kom paret, som bodde i husbilen sidan om oss, hem med sin hund. Dom var nog lite runda under tofflorna såsom dom brötade innan dom kom in och till ro i husbilen.
Klockan 7 gick vi upp och klockan 9 var vi färdiga för avfärd. Vi köpte biljett till en färja som gick 10.50. Biljettförsäljaren sa att vi skulle ställa oss på en av banorna 5 eller 7. Men det fanns inga banor, så vi fick stå på gatan. Båten var en gammal rostig grekisk skorv. Den rullade ganska mycket trots att det inte var några vågor.
Vi kom torrskodda i land och fortsatte till Siena. Där tittade vi bla. på den vackra domen och det berömda torget Piazza del Campo.
Ikväll har vi slagit upp tältet på en camping vid Lago di Trasimeno, som ligger strax väster om Perugia. 24 grader kl 21, tidigare idag 31.

Basilica di San Francesco

Målet för idag var den helige Fransiscus basilica i Assisi. Staden ligger högt upp på en kulle och basilican syns på långt håll.  Byggandet av basilican påbörjades 1228, två år efter helgonets död och han är begravd i den. I september 1997 skadades kyrkan svårt av en jordbävning. De enda skador vi kunde var några sprickor i väggarna och på sina ställen ett ojämt golv.

I basilican, som består av en undre och en övre del, är väggarna fyllda av de mest berömda fresker som någonsin har målats, bla. av Giotto och Lorenzetti. Det var naturligt vis förbjudet att fotografera och filma. Men vi är ju i Italien och här bryr ju ingen sig om regler. Bilden (Giotto)  föreställer San Fanciscus så som han uppenbarade sig för munkarna under en predikan i Arles.
Vi gick även en liten rundvandring i Assisi, väldigt backigt, och tittade på bla. på stadshuset och det intilligande kapellet Santa Maria sopra Minerva, som är byggt bakom pelarna på ett gammalt tempel ägnat åt Minerva.
Sent på eftermiddagen hittade vi en camping, några mil norr om Ancona, alldeles ut till Adriatiska havet. Vi hann med två dopp och lite sol innan vi slog upp tältet.

Marknad i Fano

Vi lämnade campingen klockan halv nio för att vara tidigt på marknaden i Fano. Vi parkerade  vid railtrainstation som la ragazza i receptionen sa när hon beskrev hur vi skulle hitta till marknaden. Där fanns det mesta till försäljning: bröd, skor, grönsaker, väskor, kött, livremmar, korv, kläder, ost, bling-bling, böcker, etc. Marknaden låg innanför murarna i gamla stan och fyllde flera torg och mellanliggande gator. Vi köpte en väska och ett par skor.

San Marino - Castello Guaita

Efter marknade körde vi till världens äldsta repulik San Marino, som ligger högt upp på en bergstopp (780 m). Vi gick runt i Citta Historica och tittade lite och handlade lite. Vi gick också upp till Castello Guaita högst uppe på toppen. Därifrån var utsikten magnifico. Ikväll har vi lagt oss i utkanten av Milano.

Passo di San Bernadino

Vi lämnade Milano och körde norrut mot Schweiz. Vi passerade Lugano på låg höjd och vid mynningen till San Bernadino tunnellen bestämde vi oss för att köra över passet istf. under. Vägen upp till passet var mycket mycket slingrig men vacker. Öppet landskap med fina vyer. Uppe på passet var det bara 15 grader och blåsigt, så vi fick ta på oss vinterkläderna. När vi kört ner för passet hade temperaturen återgått till normala 30 grader.

Via Mala Schlucht

Vägen från Bernadino går delvis längs Hinter Rhein, en biflod till Rhen, och vi passade på att göra en Umleitung till Via Mala Schlucht. Där har Hinter Rhein grävt en 500 meter djup trång ravin (Schlucht). Det fanns trappor ner till botten av ravinen som vi traskade med lätta steg. Längst ner i Schluchten tornade ravinens väggar upp sig så högt att vi knappt såg himlen. Stegen upp var inte lika lätta.
Vi landade till sist i Lindau vid Bodensee. Vädret var varmt och skönt (26) ända tills vi skulle laga middag, då började det åsk och regna. Vi får se om det blir nån mat.

Wertheim

Vi fick mat igår, men eftersom det aldrig slutade regna var vi tvugna att laga maten i det lilla tältets förgård och den är inte stor. Det fick bli nödmat: kalops med sallad och weissbier att dricka till.
Imorse sken solen igen och tältet var nästan torrt fast det hade regnat i nio timmar. Vi körde till Rothenburg och köpte lite Frankenvin. Därefter forsatte vi till den lilla staden Wertheim, som ligger där floderna Main och Tauber flyter samman. I staden finns flera vackra små korsvirkeshus och en gammal borg.

Flisfiltar är bra att ha

Ett par mil söder om Kassel hittade vi en camping ute på landet. Dom hade restaurang så idag slapp vi nödmaten. Vädret har blivit 15 grader kallare än vad vi har varit vana vid, så därför har vi tagit fram flisfiltarna.

Lübeck

Det var Umleitung i Cuxhagen så vi hade lite problem att hitta ut till Autobahn när vi körde från campingen. Annars har färden genom Tyskland gått mycket bra. De flesta motorvägarna är trefiliga så lastbilskaravanen har sin egen fil.
Sista natten på semestern tog vi in på ett litet hotell mitt i Lübeck. Det var för kallt och blåsigt att ligga i tält. Vi gick till Blockhaus och åt Rumpsteak med bakad potatis och sourcream.

Öresundsbron - slut på semestern

Frukosten på hotellet var rejäl, vi åt och drack: skramlade ägg, köttbullar, tyska korvar, sill, yoghurt, brötchen, fruktsallad, vaniljbullar, juice, kaffe mm. Ungefär tre gånger en ordinarie tältfrukost.
När vi var på väg mot Puttgarden hörde vi på radion att Fehmaren Brücke var avstängd för husvagnar och tomma lastbilar pga. stormen men att den var öppen för PKW. Vi stannade till i Heiligenhafen och bunkrade lite öl och vin. Vid färjeläget väntade vi mindre än fem minuter innan vi fick köra ombord på färjan. Det gungade lite på färden över.  Vi stannade till hos Britt och Sigge. Efter kaffe, bullar och rulltårta med vispgrädde körde vi den sista etappen hem. Slut på semestern.