Klart för avfärd

Vi var uppe före tuppen. Alla väskor var packade  och klara. Havregrynsgröt och kaffe till frukost. Halv sju kom gode grannen Hans och skjutsade oss ut till Landvetter. Klockan 9 lyfter planet till Teneriffa. Här på flygplatsen är det noll grader och gråmulet. Enligt vädertjänsten ska det vara soligt  och 22 grader när vi landar.

Uppe på en150 m. hög vulkankägla

De första dagarna har vi promenerat en hel del, men mest har vi varit på stranden och inhämtat  D-vitamin. Solen skiner mestadels, 21-25 grader i luften och 20 i vattnet.

Olycksalig kaktus

På väg  ner för vulkanen påträffade vi denna olycksaliga kaktus. När fotografen tog upp mobilen  för att fotografera så slank nyckel-kortet till hotellrummet ur fickan utan att han märkte det. Framme vid hotellet uppdagades att kortet var borta. Ilmarch tillbaka och som tur var låg kortet snällt vid kaktusens rötter.

Höga vågor

Idag fram till  klockan tre var vädret bra, strålande sol och svag bris. Sedan började det blåsa och solen gick i moln. Så vi packade ihop våra pinaler och gick en liten shoppingrunda längs stranden.

En kaktus till

Miro-figur

På vägen hem passerade vi ett hus med en stor Miro-figur målad på gaveln.

Marknad

Lite mulet väder gjorde att vi gick till marknaden i Los Cristianos. Den brukar vara ganska tråkig inklämd på en dammig rivningstomt. Men nu hade den flyttat ut på en bred sluttande gata vilket var mycket  trevligare. Efter marknadsbesöket gick vi en lång promenad.

Bougainvillea

Längs vägen påträffade  vi denna färgsprakande Bougainvillea. Eftermiddagen tillbringade vi vid poolen.

Teide

På väg till stranden såg vi Teide, toppen lite till höger om palmen. Gubben är 3700 hög och ser för tillfället ut att vara på gott humör.

Morgonpromenad

Den gamla utdöda (?) vulkankäglan ligger  bara nån kilometer  från hotellet. Vi besteg den på förmiddagen innan vi slog oss ner vid poolen för en välförtjänt vila.

Blå himmel

Idag har det varit den bästa dagen. Inte ett enda moln på himlen och svag bris vid stranden. Vattnet var lite kallt, men vi tog några snabba dopp ändå.
På kvällen när vi åt middag på balkongen sjöng koltrasten från palmen alldeles intill. Han hade en omisskännlig kanarisk dialekt.

After Beach

Himlen har idag varit helt blå och  utan ett  endaste moln. Dock har det blåst ganska kallt från havet. På väg hem från stranden stannade vi till vid en liten restaurang som hade happy hour. Vi sköljde ner sanden med var sin pint öl a 0,95€.

Grönsaksmarknad

Idag har vi varit på blåtur med buss. Inte var vi helt säkra på vart vi skulle hamna. Först fick vi höra en föredragning om merinoullens fördelar. Därefter en tidig och lätt lunch. Efter lunchen åkte vi till en grönsaksmarknad där vi köpte  honung och mojo.

Teide

I Santiago  del Teide stannade  vi och drack kaffe och mandellikör samt åt en god mandellaka. Vi kunde  se Teides snöklädda nordsida glänsa i solen. 1909 begravdes byn Santiago del Teide helt av lava när Teides lillebror hade utbrott.

Mascadalen

Vägen ner till den lilla orten Masca är mycket kurvig och brant. Den går längs lodräta bergsväggar och höjdskillnaden är 500 meter på några kilometers sträcka.

Masca

Byn Masca har 120 invånare. Den ligger en bit från kusten på 600 meters höjd inklämd mellan branta bergsväggar. För 30 år sedan fanns det bara en åsnestig som förbindelse med omvärlden. Längst bort i dalgången kan man se havet.

Mascadalen

Teide igen!

När vi kört upp ur Mascadalen låg gubben Teide fortfarande kvar och myste i solen.

After Tour

När vi kom tillbaka från blåturen gick vi direkt ner till en liten restaurang i Los Cristianos alldeles ut till havet. Vi åt Tapas och drack öl därtill.

Solnedgång i Los Cristianos

På väg tillbaka till hotellet gick solen ned i havet. Hoppas den kommer upp på andra sidan i morgon.

Kaktus

På morgonpromenaden passerade vi denna kaktus.

Hemresa

I väntan på bussen som ska köra oss till flygplatsen.