Hemma dagen före avresa

Rosenborgs slott i Köpenhamn

Klockan 07:20 startade vi från Billdal och körde mot Köpenhamn. Vi tog färjan över mellan Helsingborg och Helsingör och fortsatte på Strandveien. Tyvärr passerade vi Humlebäcks kro lite för tidigt så det blev inga friterade spättafileer med dansk remouladsås. I Köpenhamn besökte vi Rosenborgs slott med skattkammare och Dronning Margarethes pärlutställning. På Amalienborgs slott såg vi bl.a. på Dronningens galaklänningar. Vi fick även lära oss att den äldste danske kungen hette Gorm den Gamle och han var förfader till Harald Blåtand och Svend Tveskägg.

Kung och Prinskrona i skattkammaren

Arkens konstmuseum i Ishöj

I Arkens museum för modern konst ställde Dronning M-II ut sina alster.Tavlan på bilden heter Rosor. Vi besåg även andra konstnärers verk. Damien Hirsts två halva kor i glasmonter och hans bronsstaty Bartolomeus utsökta smärta tillhörde de mest makabra. Statyn föreställer en man som håller i det skinn som han har flått av sig själv.
Vi körde sedan till Lubeck där vi övernattade på Alte Speicher.

Våren har kommit till Holland

Efter en bastant frukost handlade vi lite i Lubeck innan vi styrde mot Holland. I Köpenhamn hade vi fått en liten föraning om våren, magnolian blommade, men i Holland är våren längre kommen. Tulpanfälten lyste gula och röda i fjärran när vi passerade på motorvägen. Vi körde över den 33 km långa och 90 m breda vallen Afsluitdijk som skyddar Holland mot Nordsjön. Ikväll har vi slagit läger utanför Alkmaar.

Ostmarknaden i Alkmaar

På morgonen när vi vaknade regnade det, men som tur var blev det uppehållsväder när vi kom till Alkmaar för att se på ostmarknaden. Hela torget var fyllt med tusentals  ostar. Ostarna (8 st) lades på en ostvagga som bars mellan två ostbärare, först till vägning och sedan till lastning på kärra. Varje ost vägde omkring 13 kg. Vi köpte några små ostar. Alkmaar var en trevlig gammal stad.

Blomsterhav runt Keukenhof

Från ostmarknaden i Alkmaar körde vi vidare mot Keukenhof. Det hade börjat regna igen så det var på vippen att vi kört direkt till hotellet i Leiden. Vi tankade i Lisse och frågade var vi kunde se några blomsterfält. Det fanns överallt vid småvägarna runt Lisse fick vi till svar. Det slutade regna och ju fler blomsterfält vi såg desto bättre blev vädret. Aldrig tidigare har vi sett sådan blomster och färgprakt, det var ögonbedövande! Vi fikade och njöt samtidigt av utsikt över ett hav av gula tulpaner.

Keukenhof

Igår när vi körde runt bland blomsterfälten passade vi på att spara GPS-positionen för parkeringsplatsen vid Keukenhof. Så i morse hittade vi direkt dit och klockan kvart över nio hade vi parkerat och köpt inträdesbiljetter till blomsterparken Keukenhof. Parken är enorm (50 tunnland?) och fylld av mer än sju miljoner doftande och färgstarka blommor, mest tulpaner, hyacinter och narcisser. Vädret var lite kallt och ostadigt med några regnskurar, men vi var väl förberedda med lånkallingar och regnställ. Vi fotade och filmade nästan alla blommorna.

Blomsterparaden

En gång per år anordnas en blomsterparad i Holland och den startar Noordwijk, passerar förbi Keukenhof och slutar i Harlem efter tio timmar. Paraden var planerad att komma förbi Keukenhof klockan halv fyra. För att få bra platser ställde vi oss vid vägen klockan två och det var tur det, för vi har aldrig sett så mycket folk längs en väg. Efter en lång väntan kom så de med blommor utsmyckade vagnarna. De var 10-15 m långa och föreställde olika motiv. Totalt kom det 20 vagnar och mellan vagnarna körde bilar, som var dekorerade med allehanda blommor. Då och då marscherade en blåsorkester förbi. Hela tillställningen varade en timme.
Efter paraden gick vi en sista runda i parken och innan vi körde mot hotellet köpte vi lite lökar.

Rådhuset i Gouda

Idag körde vi först till den gamla ost-staden Gouda.  Där är det ostmarknad varje torsdag, men eftersom det var söndag fick vi nöja oss med att beskåda Rådhuset. Det låg mitt på torget och på ena långsidan fanns det ett klockspel som vi tittade på och lyssnade till.

Möllorna vid Kinderwijk

Från Gouda körde vi mot Kinderwijk. Genom byn rinner den stora floden Maas som vi åkte färja över för att komma till vindmöllorna. Vi räknade till 18 stycken. Möllorna användes förr som pumpstationer (inte kvarnar för att mala mjöl).
Från Kinderwijk hade vi 15 mil till den lilla orten Arcen, som ligger vid floden Maas, alldeles intill tyska gränsen. Återigen fick vi åka färja över floden. Hotellet som vi bor på är mysigt och vi har fin utsikt över Rådhustorget. Vädret blev plötsligt soligt och varmt så vi tog var sin liten öl på torget. Vi hann knappt dricka upp innan dom kalla molnen släckte solen.

Floriaden i Venlo

Vart tionde år har man i Holland en hortikulturell expo. I år hålls den i Venlo. Från vårt hotell i Arcen var det bara 20 minuters bilresa till Floriadens parkeringsplats. Därifrån åkte vi skyttelbuss till ingången. Många länder hade en egen paviljong, de flesta från Asien. Varje paviljong bestod av en eller flera byggnader och lite växter som skulle visa landets  växter och blomstertraditioner. Vi tyckte att man lagt för mycket tonvikt på byggnaderna på bekostnad av blommor ocb växter. Efter fem och en halv timmas gående och tittande var vi nöjda.

Floriaden - Jordgubbar

Floriaden - fastväxta cyklar

Lubeck igen

Nu är resan snart slut. Idag har vi kört från Arcen i Holland till Lubeck, knappa 50 mil. Vi har tagit in på vårt favorithotell Alter Speicher. I receptionen känner dom numera igen oss. För att få ordning på benen efter bilåkandet tog vi en promenad längs floden Trave. Imorgon kör vi hem, kanske vi handlar något i Heiligenhafen.