Förberedelser pågår

Vi har plockat fram all campingutrustning och lagt på bordtennisbordet. Nu väntar vi bara på att det ska sluta regna och blåsa så vi kan slå upp tälten i trädgården och kolla att inget är trasigt och att inga tältpinnar saknas.

Start

Vi vaknade och steg upp klockan fem, en timme före väckning. Bilen packade vi färdig i går kväll så efter frukost och tandborstning startade vi färden söderut. Vädret disigt och 14 grader.

Holle

Vi stannade på campingen i Holle några mil söder om Hildesheim. Vädret var behagliga 25 grader när vi slog upp vårt lilla tält. Alldeles efter  oss kom en familj i husbil från Norge. Vi kom direkt i samspråk. Dom var från Stavanger och skulle åka till Croatien och Albanien. Vi åt middag tillsammans och forsatte att tjöta efter maten. Dom lovade att vi skulle få slå upp vårt tält på deras gräsmatta om (när) vi kommer till Stavanger för att se Preikestolen.

Duderstadt - utsikt från Rådhustornet

Från Holle körde vi vidare söderut till den lilla staden Duderstadt som ligger 3 mil öster om Göttingen. Duderstadt är en mysig stad med gammal stadsmur, korsvirkeshus och det obligatoriska Rathaus. Det hade ett fint utsiktstorn i vilket vi klättrade upp. Längs gatorna i gamla stan rann vatten i små kanaler.

Weinfest i Kitzingen

Från Duderstadt körde vi till Kitzingen strax öster om Würzburg. När vi installerat oss på campingen gick vi en promenad längs floden Main in till gamla stan i Kitzingen. Där pågick en vinfest längs kajen. Vi stanade och provsmakade ett par glas av de goda frankenvinerna.

Kitzingen på kvällen

När vi gick hem till tältet såg vi Kitzingen spegla sig i Main.

Kitzingen

Idag på förmiddagen gick vi en rundvandring i gamla stan i Kitzingen. Vädret har bara blivit bättre och bättre. Molfri himmel och 29 grader.

Mainbernheim

Efter lunch åkte vi en rundtur med bil till några gamla och pittoreska orter. Först kom vi till Mainbernheim som bla har en lång och tornrik stadsmur. Vid vissa ställen var husen hopbyggda med muren. Vi besökte även Iphofen och Sommerhausen innan vi återvände till campingen. 30 grader.

Floden Main

Vi bröt förläggningen tidig och lämnade den trevliga campingen Schiefer Turm i Kitzingen klockan nio. Innan vi körde ut på motorvägen stannade vi vid Main och kollade pråmen Carl Presser.

Domen i Ulm - på väg upp i kyrkspiran

Det var ganska många vägarbeten på vägen till Ulm men vi kom fram ändå. Domens torn är det högsta kyrktornet i världen, 161,53 meter högt och 768 trappsteg. Vi har varit där förut men vi orkade inte ända upp pga vattenbrist och 35 graders värme.

Domen i Ulm - äntligen!

Idag var det bara 30 grader och vi hade var sin liter vatten med så vi gick med spänstiga steg högst upp i kyrkspiran i en smal och evigt vindlande spiraltrappa. Hänförande utsikt över Ulm och Donau.

Solen i Ulms Dom

Inne i domen fanns en stor sfär som hängde i taket och som såg ut som solen. Den belystes så att man såg olika solaktiviteter och det såg ut som den roterade. Spektakulärt!

Domen i Ulm

Tennsee Camping

Från Ulm körde vi vidare söderut och stannade på Camping Tennsee nära Garmisch-Partenkirchen. Utsikten från tältplatsen kunde varit sämre. Vädret: strålande sol och 28 grader klockan sex.

Månsken am Tennsee

På kvällen steg månen över alperna. Först såg vi bara en ljusprick över bergskammen, men den växte ganska fort och efter ett par minuter såg vi hela fullmånen. Så snart månen visade sig började en miljon grodor att kväka och de kväkte fortfarande när vi somnade. Vi såg även Venus och Jupiter i konjuktion på västra himlasfären.

Vandring San Genesio - Edelweis

I går körde vi från Tennsee i lugn takt till Bolzano och vi kom fram till campingen vid ett tiden och här tänker vi stanna några dagar.
I Bolzano finn tre linbanor. Vi åkte till den närmaste som lyfte oss till byn San Genesio. Därifrån gick en stig till Gasthauset Edelweis som låg på 4 kilometers avstånd och 250 meter högre upp. Vädret var tryckande varmt fast vi var på 1350 meters höjd så vi drack var sin halv liter aqua minerale och var sin birra grande när vi kom fram till Edelweis.

San Genesio

Vägen ner var betydligt lättare än upp. När vi kom fram till linbanans toppstation strax före klockan ett för att åka ner fick vi lång näsa. Linbanan hade nämligen siesta mellan 12:00 och 15:00. Vi tänkte först gå ner, en dryg timmes vandring, men så började det åska. Vi valde då att gå tillbaka till ett Gasthaus i San Genesio för att äta. När vi ätit en stund började det blåsa kraftigt och strax därefter haglade det. Vi fick flytta inomhus fortare än kvickt. Klockan halv tre regnade det bara lätt så vi betalade och gick till linbanan för andra gången.

Nedfart från San Genesio

Vi kom fram till linbanestationen i god tid, men när klockan blev tre och dags för nedfart kom det en gubbe och sa att det var något problem så nästa nerfart var klockan halv fyra. Till sist kom vi iallafall iväg och vädret började klarna upp.

Marknad i Bolzano

Vi åkte buss in till Piazza Vittorio i Bolzano. Det tog bara 15 minuter. På Piazzan är det nämligen marknad varje lördag. Där köpte vi var sitt par korta jeansbyxor och lite annat. En digital termometer visade på 34 grader.

Piazza Walter i Bolzano

Efter marknaden gick vi in till gamla stan. Vi tittade runt lite och besökte Dominkaner Kyrkan. I kyrka finns ett relikskrin med  greve Bozens kvarlevor. Greven föddes år 1200 och har givit namn åt staden. Bolzano heter Bozen på tyska. På Piazza Walter var det en utställning av veteranbilar. Vi hittade en Volvo Amazon från 1959.
Eftermiddagen har vi slappat i och vid poolen. I skrivande stun klockan 19:37 visar termometern 30 grader.

Vandring runt Colle i Bolzano

Funivia del Colle (Kohlerer Seilbahn)är den äldsta linbanan i Bolzano. Den byggdes i början av 1900 talet och går från 267 till 1108 meters höjd. Lutningen är nästan lodrät. Max antal personer i cabinen var 20 men när vi åkte upp var vi minst 25 packade siller och på ett ställe slog cabinen i några trädtoppar. Men vi kom helskinnade upp ändå.
Vi började vår vandring mot Gasthaus Schneiderwiesen 4 kilometer bort och 265 meter uppför. Vägen upp gick delvis i skog och delvis öppen terräng. Mycket vatten drack vi. Framme vid Schneiderwiesen rastade vi en halvtimme och drack var sin Forst öl.

Utsikt under vandringen

Vi tog en längre väg tillbaka, närmare 7 kilometer. Det är mycket  lättare att gå utför än uppför särskilt när det är över 30 grader varmt.

En halv kilometer från linbanestationen hittade vi Kohlerer Gasthaus där vi stannade till och åt. Utsikten från uteserveringen var mycket vacker och maten väldigt god. Vi kunde inte avstå från apfelstrudel till kaffet. På nervägen var vi ensamma i cabinen. Bilens termometer visade 34 grader. Sena eftermiddagen har vi tillbringat i poolen.

Vinrankor i Girlan

I Girlan, som ligger  7 km från vår camping, finns det mången Weinkeller där man kan provsmaka och köpa vin direkt från fabrik . På förmiddagen besökte vi några och provsmakade  lite och köpte några få flaskor för husbehov. Lunchen bestod av brödskivor stekta i olivolja, tomat- och basilikasås samt mozzarella. Eftermiddagen tillbringade vi i och vid poolen. 30 grader klockam 21:15.

Strada delle Dolimiti

Idag har vi kört runt i Dolomiterna, upp över höga pass och ner i djupa dalar och blivit helt bergtagna.

Col Rodella

I Canazei åkte vi linbana upp till 2400 meters höjd. Fast vi var så högt uppe var det 25 grader. Vi promenarade runt i bergen i nästan två timmar.

Det var mycket backigt så vi tog en paus ibland.

Marmolada

Innan vi åkte ner beundrade vi utsikten mot Marmolada med glaciär. Till vänster syns Passo Pordoi.

Passo Pordoi

Från Canazei körde vi upp på Passo Pordoi. Passet ligger på 2200 meters höjd. Vi gick en bit upp i en gräsbevuxen slänt med fin utsikt över passet. Där intog vi medhavt kaffe och panini.

Utsikt från Passo Sella

Sista passet för dagen var Passo Sella som ligger 2300 meter över medelhavet. Därifrån hade vi 50 kilometer till campingen. Högsta temperatur idag: 37 grader.

Äppleodlingar i Val Venosta

I går kväll fick vi vårt första regn på semestern. Tor han dundrade också. Även i dag har vi haft åska och regnskurar. Vi körde en runda åt Merano och Val Venosta. I dalen finns det stora äppleodlingar. Vi köpte några äpplen och ett par flaskor Apfelsaft.

Forst Bryggeri

En liten bit utanför Merano ligger en by som heter Forst och där ligger ett bryggeri som också heter Forst. Vi följde med en guidad tur som tog två timmar (i längsta laget enligt vår mening). Som tack för visat intresse bjöd dom på ein kleines Bier. I morgon åker vi vidare till Bologna.

Bologna - Fontana Del Nettuno

Igår hade vi flyttdag. Vi lämnade den trevliga campingen i Bolzano och körde till Bologna. Trafiken kring Bologna är intensiv och Autostradan var 6-filig. Vi kom fram tidig eftermiddag och när vi checkat in och installerat oss gick vi till la Vasca (Schwimmbecken).
Idag åkte vi bussen in till Bologna centro. Först gick vi på marknaden som hade sina stånd uppställda på Piazza dell VIII Agosto sedan gick vi en rundvandring i gamla stan.
På Piazza Nettuno står Neptuns fontän och alldeles intill ligger Piazza Maggiore med Basilica di San Petronio. I basilikan har astronomen Cassini dragit upp en 67 meter lång meridian för Bologna.

Bologna - Due Torri

Bolognas två lutande torn heter Torri delgi Asinelli e Garisella och restes på 1100 talet. Det högsta tornet, Torre Asinelli, är 97 meter högt. Torre Garisenda kapades av säkerhetsskäl redan några år efter det byggts. Det lutar fortfarande 3 meter från vertikalplanet. De två tornen hör till de få torn som överlevt av Bolognas 200 torn.

Abazia di Santo Stefano - Fontana di Pilato

I kyrkan Abazia di Santo Stefano, som innehåller fyra olika kyrkor, finns Pilatus brunn. I kyrkan ligger även San Petronio begravd i ett storslaget monument. I en annan del låg Santa Loretas kapell. Hon var skyddshelgon för Italiens piloter. På väggarna i kapellet hängde hundratals fotografier av stupade piloter.

Bologna Garibaldi

Garibaldi var mannen som enade Italien på 1860 talet.

Bologna - På väg upp i Torre Asinelli

Det tråkiga som turist i Italien är siestan. Det mesta är stängt från 12 till 15, så idag tog vi några dopp i poolen på förmiddagen och åkte in till Bologna på eftermiddagen. Vi hade först tänkt att gå upp i domkyrkan San Pietros torn, men det var stängt på grund av att en kardinal gått hädan, frid över hans minne. Istället gick vi till Torre Asinelli som var öppet.

Bologna - Utsikt från Torre Asinelli

Torre Asinelli är 97 meter högt motsvarande 500 trappsteg.

Bologna - Torre Asinelli

Två glada turister på toppen av Torre Asinelli. Nästa punkt på programet var ett besök på ett medicin museum, men det  hade bara öppet mellan 11 och 13. Då gick vi till kyrkan San Giacomo för att se på några vackra fresker. Kyrkan öppnade klockan 15 men kapellet till freskerna stängde klockan 1230! Italiensk humor?

Pistoia - Il Duomo

Vi lämnade Bologna och körde till Pistoia som ligger 13 mil sydsydost om Bologna. Pistoia, som säges vara Firenze i miniatyr, är en liten stad med många kyrkor. Först besökte vi domen.

Pistoia - Porten till domen

Pistoia -Silveraltaret i Domen

I Domen finns ett silveraltare i St Jakobs kapell. Altaret har 600 människofigurer i relief. Brunelleschi, han som byggde kupolen över domen i Firenze, har varit delaktig i uppförandet av silveraltaret.

Pistoia - Predikstolen i San Andreas

I kyrka San Andreas finns en sevärd predikstol. Som väl var var kyrkan öppen även under siestan.

När vi tittat runt i det stekheta Pistoia var planen att köra till Florens och bla besöka Palazo Vecchio, men hettan gjorde att vi lade om planen och körde mot Lido di Jesolo för att sola och bada.

Lido di Jesolo

Vi kom till campingen Malibu Beach i Jesolo i söndags eftermiddag. Magnus, Jenny, Alexander och Lukas samt Jennys föräldrar Barbro och Sven Åke är också här så det blir lite lek och lite tjöt på stranden. Vädret är forsatt varmt. Över 30 grader i luften och 28 till 30 i vattnet. Det ska bli ännu varmare enligt väderprognosen.

Lido di Jesolo - Sandskulpturer

Sandskulpturerna i Jesolo, som förut var uppförda på stranden, står numera på Piazza Brescia. Årets tema var första världskriget. Sandskulpturen på bilden symboliserar kvinnornas, särskilt sjuksköterskornas, insats under det stora kriget.

Lido di Jesolo - Manet

Nu är vi ensamma i Jesolo. Magnus, Jenny, Alexander och Lukas åkte hemåt idag. Barbro och Sven Åke åkte för ett par dagar sedan.
I vattenbrynet såg vi  en strandad manet som var omkring en halvmeter i diameter. Vädret fortfarande tropiskt varmt.

Lido di Jesolo - Arrivederci

Det blåste hårt i natt och det åskade och blixtrade några gånger så därför gick det höga vågor i havet. På förmiddagen var det inte badbart men på eftermiddagen kunde vi ta oss ett dopp. Solen har varit sparsam, dock har det varit 25 grader varmt. Imorgon packar vi ihop och åker norrut.

Ingolstadt - Kreuztor

Igår lämnade ett regnigt Jesolo och körde via Cortina och Felbertauerntunnel till Kitzbühel där vi tänkt åka linbana upp till Kitzbühel Horn. Vädret var dock molnigt med inslag av regn så vi forsatte genom Alperna till Kaiser Camping åtta mil öster om München. Idag forsatte via vidare hemåt. Vi stannade till i Ingolstadt och gick en rundtur i Altstadt.

Kitzingen - Weinverkauf

Från Ingolstadt körde vi vidare till Kitzingen där vi inhandlade lite Frankenvin.

Northeim Camping

Till sist landade vi på campingen i Northeim där vi bott några gånger förut. Temperaturen föll snabbt på kvällen så vi fick ta vinterkläderna på.

Lübeck - Untertrave

Natten i Northeim var riktigt kall. På morgonen kl 7 var det bara 8 grader. Vi forsatte vår färd till Lübeck där vi tog in på Hotel Alter Speicher (vädret var för kallt och regnigt för camping). Vi hade tur och fick sista rummet.

Färjan är strax i hamn!

Det var många bilar vid färjeläget i Puttgarden så vi väntade 1 timme oc 20 minuter innan vi fick köra på färjan. Det blåste hård vind och vågorna gick höga och båten gungade. Från färjeläget i Rødby körde vi raka spåret hem. Slut på semestern.